10 principper for en killjoy – Sara Ahmed KILLJOY-MANIFEST

Den britisk-australske akademiker og aktivist Sara Ahmed udstikker guidelines i et stramt komponeret og særdeles aktuelt manifest.

Citat

Feminister opfordrer ikke til vold. Vi opfordrer til at gøre en ende på de institutioner, der fremmer og naturaliserer vold. Megen af den vold, der hjælpes frem af institutioner, bliver tilsløret af forestillingen om den farlige fremmede: antagelsen om, at volden altid kommer udefra.

KILLJOY-MANIFEST er lige til at have i lommen. Bogen er handy, ikke så lang, og falder i to overskuelige dele. Første del er selve killjoy-manifestet, der består af 10 principper eller viljeserklæringer i betydningen: noget, man som killjoy skal være fast besluttet på. Anden del er ‘en killjoys overlevelseskit’, der består af 10 elementer eller værktøjer, der for en normkritiker kan være gode at have ved hånden.

Killjoy-manifestet er et redigeret uddrag fra Ahmeds bog LIVING A FEMINIST LIFEder udkom på Duke University Press i 2017. Men manifestet er også blevet til gennem Ahmeds blog – et igangværende arkiv over Ahmeds arbejde og base for killjoy-bevægelsen.

En killjoy er som begreb Ahmeds bud på en viljefast feministisk figur, der aktivt påtager sig at udpege sexisme og racisme og råbe højt om magtmisbrug og krænkende adfærd. Det var det, den globale MeToo-bevægelse gjorde. Derfor giver det mening, at Informations Forlag udgiver KILLJOY-MANIFEST netop nu.

Dermed egentlig ikke sagt, at KILLJOY-MANIFEST er historisk banebrydende. Manifestet klinger af mange tidligere modstandsbevægelsers manifester, og mange modstandsbevægelser før killjoy-bevægelsen har taget det undertrykte mindretals parti. Det har tidligere været nødvendigt at være ‘villig til at forårsage utilfredshed’. Ligesom det også tidligere har været nødvendigt at erklære:

– Jeg er ikke villig til at lade mig inkludere, hvis inklusion betyder at være inkluderet i et system, der er uretfærdigt, voldeligt og ulige.

Alligevel er Ahmeds feministiske killjoy forfriskende. Figuren og de 10 handlingsanvisende principper udmærker sig ved at være anvendelige. En killjoy skal agere glædesdræber. Hun skal dræbe den gode stemning til familiefødselsdagen eller rundt om middagsbordet ved at gøre opmærksom på det, når et ubetænksomt familiemedlem dropper en racistisk joke.

En killjoy er også villig til at tage konsekvensen af at være lyseslukker. At blive siddende ved bordet og holde den dårlige stemning ud og ikke le udglattende. At gå planken ud for projektet. Sara Ahmed er selv et godt eksempel: I 2016 opsagde hun sin stilling som professor i race- og kulturstudier på Goldsmiths College i London i protest over ledelsens forbigåelse af studerendes anklager om sexchikane mod ansatte på universitetet.

Så en killjoy har brug for andre killjoys, skriver Ahmed. Det er potentielt besværligt, udmattende og omkostningsfuldt hele tiden at udpege problemerne. Man vil blive mødt med himmelvendte øjne og højlydte suk: Begynder hun nu igen?

Men læser man KILLJOY-MANIFEST, vil man vide, hvorfor det er vigtigt at blive ved. Ahmeds projekt er at bevidstgøre en hel bevægelse af killjoys, hvis erklærede mål det er at tage afstand fra ulighed og uretfærdighed, hvor det forekommer. Kun på den måde kan tingenes tilstand forandres. Og kun på den måde kan der sættes en stopper for de undertrykkende strukturerer, som MeToo-bevægelsen beviste stadig er så fremherskende i de fleste samfund.

Nyeste anmeldelser i kategorierne Kønsdebat, Kulturhistorie, Politik,

Læs også

Om Sofie Damgaard

Sofie er i gang med sin kandidatuddannelse i Litteraturvidenskab på KU. Hun har også studeret på universitetet i Wien, Bergen og Oslo.