Den kolde krig er ikke slut endnu. Stieg Larsson LUFTKASTELLET DER BLEV SPRÆNGT


Med tredje og sidste bind af MILLENNIUM-TRILOGIEN leverer den afdøde svenske krimiforfatter Stieg Larsson endnu engang varen i et velorkestreret krimiepos på næsten 700 sider om moral og misbrug – nu i form af en vaskeægte spionroman.

Citat

Efter tre dage var han blevet træt af deres evindelige bønner, brok og banken i væggen. Han så ingen anden udvej. Han ville bare være i fred. Han havde derfor låst døren op en sidste gang og hurtigt gjort en ende på problemet. Han havde sagt undskyld til Valentina, inden han rakte hænderne frem og med et eneste greb havde vredet hendes hals rundt mellem anden og tredje halshvirvel. Derefter var han gået hen til den lyshårede pige på sengen, hvis navn han ikke kendte. Hun havde ligget helt passiv og ikke gjort modstand. Han havde båret kroppene ned til underetagen og gemt dem i et bassin fyldt med vand. Endelig kunne han føle en slags fred.

LUFTKASTELLET DER BLEV SPRÆNGT starter, hvor forrige bind i trilogien, PIGEN DER LEGEDE MED ILDEN, sluttede. Den halvautistiske hacker Lisbeth Salander ligger på hospitalet med to kugler i kroppen og en i hovedet. På hospitalsgangen i stuen ved siden af ligger gerningsmanden, en afhoppet russisk spion ved navn Zalachenko, der tillige er Salanders far og har mishandlet hendes mor til døde, og efterfølgende er sluppet af sted med at få Salander anbragt på et psykiatrisk hjem fra hun var tolv til atten år gammel. Salander er blevet skudt under forsøget på at kløve hovedet på Zalachenko med en økse og en gang for alle få gjort regnskabet op for farmands synder. Begge overlever de, men der er ingen forsoning i udsigt mellem far og datter.

Hele sagen er nemlig yderst kompliceret og roder op i en masse fortrængte episoder fra den kolde krig. Siden 1970’erne har Zalachenkos aktiviteter været sanktioneret af en hemmelig afdeling af koldkrigere inden for den svenske efterretningstjeneste. De har flittigt benyttet sig af Zalachenkos viden og som betaling set gennem fingre med en lang række forbrydelser fra russerens side. Ydermere har de gennemført alvorlige retslige overgreb på datteren for at tækkes deres guldfugl. Samme afdeling forsøger nu med alle midler at undgå, at den sande historie om Salander og Zalachenko når medierne.

Salander har dog stærke kræfter på sin side. Først og fremmest Salanders tro væbner, den dameglade og retskafne superjournalist Mikael ”Kalle” Blomkvist, der sammen med ejeren af overvågningsfirmaet Milton Security, redaktionen på Millennium-tidsskriftet og en gruppe hackere laver en modalliance til de hemmelige kontorer i efterretningstjenesten. LUFTKASTELLET DER BLEV SPRÆNGT udvikler sig til en decideret spionroman i bedste kold krigs-stil, hvor de strategiske overvejelser om hvem, der ved og vidste hvad, overvågning og kontraovervågning samt systematiske røgslør og studehandler med aktører i de helligste kamre i det svenske folkhemmet bliver dagens orden. For spørgsmålet er, hvem der narrer hvem i dette morads af interesser og magt. Og hvor langt de forskellige parter vil gå for at få overtaget i et grumset spil.

Romanens konstruktion er storstilet og følger mange forskellige plotlinjer, der ubesværet væver sig ind og ud mellem hinanden, og Larssons styrke består da også i at fortælle en stor og sammensat historie, ikke i at dramatisere begivenheder og lave uforglemmelige scener. De mange spor i fortællingen dræber dog også en del af fremdriften og gør dele af bogen unødvendig deskriptiv. F.eks. bliver slutscenens bibelske drama, hvor de sidste tråde endegyldigt skal redes ud, afbrudt af en længere redegørelse over flere sider om de sidste 8-9 måneders aktivitet for en af figurerne.

I lange passager er det dog en fornøjelse af følge Blomkvist og co. i jagten på sandheden, og fortællingen om den svenske efterretningstjenestes brug og misbrug af magt under den kolde krig er fascinerende nok til at bære oplevelsen hjem. De mange forventningsfulde Larsson-fans, der har fået forlaget Modtryk til at trykke et 1. oplag på over 100.000 eksemplarer, vil med andre ord ikke blive skuffede, når de går ombord i det seneste opus. Til gengæld kan det anbefales, at nye læsere starter med første bind i trilogien, MÆND DER HADER KVINDER, da mange episoder og figurer ellers kan virke temmelig gådefulde.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *