Der er ikke noget, der hedder tilbage – Wolfgang Büscher BERLIN-MOSKVA

Wolfgang Büscher skriver nøgternt og indlevende i sin essayreportage om en vandring gennem et Østeuropa i forandring. BERLIN-MOSKVA er et fantastisk stykke rejselitteratur.

Citat

Vejen gik opad gennem sort skov, jeg åndede tungt, jeg så mig ikke om. Jeg var på ingen måde udmattet. For et øjeblik siden havde jeg krydset grænsen, og intet havde besejret mig, hverken det fjendtlige land eller det trætte land, og den tvivl, jeg havde haft i Polen, heller ikke. Jeg er i Rusland. Jeg er i Rusland. Først oppe på højderyggen vendte jeg mig om, og det, jeg så, ramte mig i hjertet. Mod vest var himlen revet op, en glødende sprække, bred som horisonten, den sidste sol brød netop igennem. Den kastede glans over alt. Det brunligt tomme, bølgede land. Hele den fjendtlige dag. Jeg blev stående og sugede billedet ud af himlen, til det var forsvundet, så vendte jeg mig igen mod øst, og den mørke snorlige landevej ind i intetheden var det bedste, jeg nogensinde havde set. Fuld af løfter, fuld af eventyr. Fuld af begyndelse.

En sommerdag i 2001 gik den tyske journalist Wolfgang Büscher fra sit hjem i Berlin mod den russiske hovedstad Moskva. Vandrestøvler, et landkort, en stråhat og så lidt som muligt i rygsækken. Undervejs skrev han BERLIN-MOSKVA, en essayreportage om sine oplevelser på landevejen i en del af Europa, hvor himlen er høj og markerne strækker sig langt.

Bogen udkom for første gang på dansk i 2005 og bliver nu genudgivet som én af fire friske titler i C&K Forlags nye serie for rejselitteratur: Rejsebiblioteket.

Og heldigvis for det. For BERLIN-MOSKVA er et fantastisk stykke rejsejournalistik, der nøgternt og nærværende beskriver et Østeuropa i fuld fart mod vest. Et Østeuropa, der både er velkendt og fremmed på samme tid.

Wolfgang Büscher går mod øst. Overalt hvor han kommer frem møder han den samme skepsis mod netop det der ligger mod øst. Øst er suspekt, fattigt, anderledes. I Vestpolen får han at vide at øst for Warszawa er det et helt andet land. Og i Hviderusland ryster alle på hovedet af hans vandring mod Rusland. Og da han endelig når Moskva, er han pludselig tilbage i Vest.

Wolfgang Büscher vandrer gennem det tidligere Østtyskland, Polen, Hviderusland og Rusland. Og overalt støder han ind i historien. Han går ad de dødes allé nær grænsen til Polen, hvor SS-officerer hængte deres egne soldater. Han besøger det forladte landskab omkring Tjernobyl. Han går gennem skovene ved Katyn, hvor sovjettiske styrker i 1940 udførte en brutal masselikvidering af tusindvis af polakker. Han krydser Jerntæppet og følger Napoleon og Hitlers spor østpå.

Men mellem alle de historiske knudepunkter og møder med smuglere, eneboere og drukkenbolte er der også noget andet, der binder BERLIN-MOSKVA sammen. Nemlig selve det at gå. At gå og gå og gå – og blive ved. For udover at være et signalement af lande i forandring er Wolfgang Büschers bog også en afsøgning af vandringen og vandringsmanden.

Wolfgang Büschers BERLIN-MOSKVA skriver sig ind i en lang historie for vandringslitteratur. Fra Rosseau til Tomas Espedal, der i sin GÅ. ELLER KUNSTEN AT LEVE ET VILDT OG POETISK LIV (2007) blandt meget andet skriver om, hvordan man går. Simpelthen.

Og undervejs på sin rute udvikler Wolfgang Büscher også et slags regelsæt, nærmest en poetik, for vandringen: ‘Jeg gjorde, som jeg altid gjorde, når jeg ikke mere vidste råd. Jeg gik. ‘Der er simpelthen kun én ting at gøre og mod vejens monotoni hjælper kun vandringens monotoni. Der er ikke noget, der hedder tilbage.’

Wolfgang Büscher fortæller medrivende og indlevende om det meningsfuldt meningsløse i at gå til Moskva. Og BERLIN-MOSKVA illustrerer glimrende, hvorfor det er en storartet – og oplagt – idé at lave en serie for rejselitteratur.

Udover Büschers bog byder C&K Forlags nye serie også på bøger af Bruce Chatwin, Cheryl Strayed og Robyn Davidson, mens næste (lovende) kuld i serien, der udkommer i begyndelsen af 2016, tæller gode navne som den engelske essayist, digter og romanforfatter John Berger og den tyske filminstruktør Werner Herzog.

Nyeste anmeldelser i kategorierne Essays, Journalistik,

Læs også

Om Felix Rothstein

Felix Rothstein (1990) læser til daglig Litteraturvidenskab på Københavns Universitet. Udover at være anmelder på LitteraturNu, skriver han om tegneserier for Atlas og om tegnefilm på Ekkofilm.dk. Og så er han med til at arrangere tegneserieawardshowet Pingprisen.

Skriv til Felix