Inde i Christianias mave – Tami Christiansen og Karina Tengberg CHRISTIANIA – INTERIØR INTERIOR

Billedværket CHRISTIANIA er en lækker fotografisk indføring i veltilrettelagte interiører, som de er set i opfindsomme og farverige boliger på Christiania. Her er hverken – nu hedengangne – Pusher Street, rockerborge eller faldefærdige rønner, men i stedet huse af høj arkitektonisk og bæredygtig kvalitet. Det ligner drømmen om Christiania.

I forordet til den rigt illustrerede bog skriver forfatterne, at bogen er en hyldest til mangfoldigheden, til det unikke og det inspirerende, som de mener at finde på Christiania. Anne Marie Helger skriver ligeledes i sin orgiastiske hyldesttale til Fristaden, at dens egenart og finurlighed er bevis på et ”Danmark, der har storhed nok til at have en knaldperle af et kaleidoskopisk, kreativt, socialt boligeksperiment med vilde træer og syngende nattergale kørende lige midt i al den betonhårde storby-pænhed, det er da sejt. Respekt.” Helger holder fanen klædelig højt og ignorerer flot den ’normaliseringsproces’, som den siddende regering har planer om.

Læseren møder 18 gennemfotograferede boliger og får en fornemmelse af den arkitektoniske rigdom, der bebor disse selvgroede og hjemmebyggede huse. Husene er byggede af genbrugsmaterialer og på en grundlæggende bæredygtig tanke, hvilket ses i flerheden af materialer og pudsige løsninger for at få gamle, fremmede vinduer til at passe i det gamle ammunitionslager, i skurvognen eller på husbåden. Der er ofte blevet bygget over flere omgange, som børneflokken er vokset, og husene virker organiske og indbydende i deres både kaotiske og øko-ordnede udtryk.

Det er påfaldende, i hvor høj grad hippieindretningen er stylet med halogenspots og designermøbler. Det giver husene en samtidighed, da de både fortæller en materialehistorie og lever op til ja, dansk design. Såvel Arne Jacobsen som Poul Henningsen har fået prominente pladser i hjemmebyggeriet, og det passer fint ind i de personlige huse.

Ledsageteksterne, som både er på dansk og engelsk, vil gerne fortælle historien om et bæredygtigt og socialt ansvarligt samfund, og til tider kammer diskursen over i implicitte hyldester til kvindelige smede, yoga & meditation og forældredrevet børnehave. Det er alt sammen meget fint, men når nu fotografierne er så flotte, kunne de sagtens have båret bogen alene – uden ideologikritik.
Desuden dementeres øko-illusionerne, når der på flere billeder optræder f.eks. – godt nok farvestrålende – FUN-flasker. De bryder det idylliske billede af bio-land, men giver måske et mere reelt billede af Christiania anno 2005.

Billederne kunne lige så vel være bragt i ALT for Damerne eller Bo Bedre med deres lækre beskæringer og sans for identitetsskabende detaljer. Ingen steder ligger der fodboldstøvler og roder, ingen steder står opvasken fra i går og i det hele taget er der meget pænt og ryddeligt over hele linien.

Det er et billede af Christiania, som sjældent er at finde i dagspressen, hvorfor denne udgivelse er vigtig for at nuancere et gængs billede af fristaden. Æstetikken er i højsædet i denne indbydende billedbog om et minisamfund, der nok består, men i stadig forandring.

Hvor hurtigt forandringen går, kan måske kun Helge Adam Møller bestemme. Lad os håbe, at det ikke går så galt som bebudet. Musikeren Peter Sommer har sagt det på en anden måde og får dagens sidste ord:

”Det gør os ondt, Hr. Politibetjent
Men vi har lænket os til en drøm
Du gør dit job, Hr. Politibetjent
Du sætter Staden en stol for døren
Stjæler blomster fra blomsterbørn”

Peter Sommer: Chris & Tania, 2004

Nyeste anmeldelser i kategorierne Design,

Læs også

Om Anne Vindum

Anne er cand.mag. i dansk og har et svagt punkt for nordisk litteratur. Redaktør på iBureauet under Dagbladet Information.

Skriv til Anne