Ny litteratur i 25 år – STANDART 3/4 2012

Med anmeldelser og artikler der går fra at være søvndyssende til interesseskabende, giver jubilæumsnummeret  STANDART 3/4 et godt billede af den litteratur, det litterære magasin har beskæftiget sig med de sidste 25 år.

Citat

Litteraturmagasinet Standart kan i år fejre 25 års jubilæum, og det har vi på redaktionen valgt at fejre med udgivelsen af dette store jubilæumsnummer, der som et sandt overflødighedshorn bugner af tekster, hvis hjerter banker for litteraturen. At teksterne har bankende hjerter, skal ikke stå som en kliche, men snarere ses som et billede på grundstenen bag Standart, der ikke har rokket sig, siden første nummer af magasinet udkom i september 1987. Dengang som nu har Standart en ambition om at sige noget substantielt om litteratur og et ønske om at formidle viden og udfolde rammerne for den litterære debat, så den kan række ud og forplante sig i bredere fora end den lukkede verden, som snævre universitetsmiljøer og akademiske kredse udgør.

For 25 år siden så litteraturmagasinet STANDART dagens lys, og fra sin begyndelse til nu har magasinets hovedlinje været at skabe en ’mellemproportional mellem det snævre litteraturmiljø og aviserne’, som Thomas Thurah siger i et interview i STANDART 3/4. Foruden de anmeldelser der de sidste 25 år har lagt grobund for magasinet, er dette jubilæumsnummer udstyret med måske ikke så originale men relevante refleksioner over udviklingen i litteraturhistorien og af litteraturkritikken siden 1987.

STANDART har fra begyndelsen båret undertitlen ’anmeldelser af ny litteratur’ og det gælder (naturligvis) også dette jubilæumsnummer. Med anmeldelser af de markante danske forfattere Naja Marie Aidt og Christina Hesselholdt, af anerkendte digtere som Peter Laugesen og canadiske Anne Carson, af den serbiske debutant Tea Obreht og af klassikere som Herman Hesse og Jane Austen må redaktionen krediteres for at være mangfoldig i sin litterære udvælgelse. Dog kan man undre sig over, hvad anmeldelser af de sidstnævntes STEPPEULVEN og FORNUFT OG FØLELSE har at gøre i et magasin, der skulle anmelde ny litteratur. Ikke desto mindre lykkes det også denne udgivelse at levere anmeldelser af litteratur, der nok ellers ikke ville nå avisernes sider. For det, og for ikke at ville være superprætentiøst, skal STANDART have tak!

I den forbindelse er artiklen ’Krimiens dobbelte tid og tekst’ værd at nævne. I såvel avisernes bogtillæg som i de højakademiske kredse er det de seneste år blevet diskuteret, hvordan krimien sælger ud på de litterære-finprincipper og blot lader et let plot (for) nemt skabe et stort forfatternavn. I artiklen lader Frank Egholm Andersen den diskussion ligge. I stedet viser han hvordan svenske Camilla Läckberg ikke uden grund er en af krimiens fyrstinder, fordi hun formår at mestre ’nogle af krimiens håndværksmæssige greb’, og hvordan hun er ’eminent til at arbejde med dobbelte tidsforløb’. Det klæder magasinet at behandle den trods alt populære krimigenre på lige fod med mere finlitterære anerkendte genrer.

De sider der diskuterer kritikerens og litteraturens betydning og roller både nu og på sigt, besidder dog, ifølge denne anmelder, et særligt interessant potentiale. Eksempelvis i artiklen ’Den litterære blog’ hvor Thomas Hvid Kromann og Martin Glaz Serups diskuterer betydningen af de litterære blogs og af den digitale litteratur. Desværre bliver STANDARTs skæbne kun vagt blandet ind i det, og et af de største kritikpunkter ved STANDART 3/4 er at artiklerne nok er interessante og med potentiale, men desværre udebliver analyserne.

Det lyder, at redaktionen med denne nummerudgivelse har ’forsøgt at skabe et grundlag for den fremtidige litterære debat’, som de ikke ’mener lader sig afgrænse af nationalitet eller en frugteløs diskussion af fin- eller populærkultur’. Skal dette nummer ses som et fundament, der danner et grundlag for de følgende mere analytiske byggesten, skal der nok være håb for, at STANDART består 25 år endnu.

Nyeste anmeldelser i kategorierne Tidsskrift, Tidsskrifter,

Læs også

Om Mona Munck-Lindblom

Mona læser lidt af hvert og meget af det hele, men har et særligt bankende hjerte for litteratur der lader mennesker mødes.

Skriv til Mona