Synd tappert! – Søren Ulrik Thomsen og Jokum Rohde KØBENHAVN CON AMORE

Med øje for storbyens små oaser har forfatterne Thomsen og Rohde fotograferet og udødeliggjort steder, som ellers vil forsvinde i takt med den byfornyelse og generelle sanering, man ser overalt i København. En uprætentiøs fotobog stiller skarpt på det København, som ikke ses hos Wonderful Copenhagen.

Citat

En sen novembereftermiddag, hvor det svindende dagslys, dis og støvregn slører konturerne, dæmper farverne og får lyset fra bilernes lygter til at fosforescere i skumringen, kan jeg rammes af en vild indre lykke. For pludselig ligner København ”sig selv”: (…) grå som kystklimaet og det svale nordiske temperament, grå som havet, himlen, regnen, asfalten og dækslerne, ja og grå, som det skønne Kommunehospital (…).

I KØBENHAVN CON AMORE optræder charmerende og særegne skilte og steder af typen Dejlig Købmand, 40 år med hår og Lillemor’s Pølser. Himmelekspressen, Prinsesse Vask og Diligencen.
Kendere af København vil kunne stedfæste navne som disse, små perler fra det København, der var engang og kun stedvist glimter endnu. Søren Ulrik Thomsen skriver i bogens forord, at han og Rohde i mange år har fornøjet sig med quizzer om byens lokaliteter, og deres fælles fascination af lurvede sidegader har udmøntet sig i en pittoresk billedfortegnelse over steder, som ikke kommer med i glittede fotobøger, og som man måske kun kender, hvis man har sin daglige gang forbi.

Bogen er en hyldest til det – fornemmer man – ægte København fra dengang (1970’erne, hvor forfatterne først forelskede sig i byen) byens forskellige kvarterer var et herligt miskmask af højtuddannede, prostituerede og bagerjomfruer. Dvs. fra før byen fik andelsboligforeninger, byfornyelse og oprydning i mørke baggårde og dermed mistede sin autenticitet som storby. Thomsen skriver i sit klædeligt nostalgiske og ærligt bagstræberiske forord:

– Bogen handler med andre ord nok så meget om byens stadige stofskifte mellem gammelt og nyt, og der ville da også ligge en himmelråbende selvmodsigelse i at forsvare hovedstadens karakter af storby og samtidig kræve den bevaret på et tilbagelagt historisk trin og fikseret i et bestemt billede, for er der noget, som netop definerer storbyen, er det konstant og tumultarisk omvæltning.

Til den helt rigtige oplevelse af storbyens virkelighed hæfter Thomsen begreberne hverdag, eventyr og tilfældighed, og det er mit indtryk, at han giver andelshaverne skylden for, at eventyret og tilfældigheden er ved at forsvinde. Nu hersker kun hverdagen i andelsforeningen med fællesspisning, økologiske gårdmiljøer og venner fra den interne venteliste. Slumromantikeren Thomsen overser, synes jeg, at Nørrebro Station med sit kaotiske strejf af storby stadig kan være ens hverdag, selvom man bor i andelslejlighed, og at man stadig kan bevare et strejf af anonymitet, selvom man kender sin nabo. For mig at se er det ikke enten-eller, men et både-og, der rummer København både som storby og moderne landsby.

Rohde skriver noter til udvalgte billeder samt en længere, nogenlunde selvbiografisk fantasi om projektet KØBENHAVN CON AMORE.

Billederne er med tydelig hensigt taget af forfatterne, de glade amatører, hvilket passer prægtigt sammen med motiverne, som mestendels er fra den mere lusede del af byens avertissementer. Bodegaer, frisører, slagtere, pornobutikker, bordeller og autoophuggere viser et andet København, end der vises frem hos Wonderful Copenhagen. Disse billeder vidner om et vidunderligt København fuld af sjæl og originalitet. Et København, som ifølge forfatterne er ved at forsvinde og dermed skal dokumenteres. I deres jagt på ædle motiver har forfatterne desværre noteret en tendens til, at stederne rives ned i takt med, at de bliver fotograferet. Det er trist, men med denne udgivelse er der med Thomsens ord trods alt blevet råbt Hurra for byens efterhånden historiske steder.

Bogen er god inspiration til nye gåture rundt i byen og vil med sin oprigtige begejstring opmuntre mangen en københavner til hjemlige quizzer og glad genkendelse af byens særegne steder. Og så er det ellers ud af andelen og ned på gaden, hvor den virkelige storby udfolder sig. Synd tappert og vi ses derude.

Nyeste anmeldelser i kategorierne Foto,

Læs også

Om Anne Vindum

Anne er cand.mag. i dansk og har et svagt punkt for nordisk litteratur. Redaktør på iBureauet under Dagbladet Information.

Skriv til Anne