Alfred Lehmann

Shamaner og charlataner – Alfred Lehmann OVERTRO OG TROLDDOM

Alfred Lehmann gennemgik for over 100 år siden menneskets okkulte reaktioner – noget omstændeligt og rasende indigneret på videnskabens vegne.

Psykologi | Anmeldelse af Mikkel Thrane Lassen

At give en nogenlunde klar forestilling om indholdet af de kabbalistiske skrifter er mig fuldstændig umuligt. Grunden hertil er ligefrem den, at en sådan kort fremstilling jo nærmest måtte bestå i et referat af tankegangen, en ledende tråd i værkerne. Men en sådan tråd findes overhovedet ikke. Af et værk, som i vor tid ville behandle de store gåder, hvormed kabbala beskæftiger sig, ville vi frem for alt fordre en overskuelig ordning af stoffet, så at grundtankerne var lette at forfølge, og et strengt logisk ræsonnement. Men af logik findes der end ikke den svageste antydning i kabbala; man gennemlæser forgæves disse omfangsrige værker for at finde noget, der ligner en bevisførelse i moderne forstand. Kabbalisten tænker sig ikke til sine resultater, han fantaserer sig til dem. Enhver tanke fremsættes uden mindste forbindelse med den foregående som en påstand, hvorom, der overhovedet ikke kan tvivles; dens rigtighed fastslås kun yderligere derved, at det ved hjælp af mystiske metoder påvises, at den ligger skjult i et eller andet skriftsted. I kabbala fejrer den østerlandske fantasi sine vildeste triumfer, men hvor fantasien er enerådende, kan der ikke være tale om orden.

Den danske grundlægger af psykologien som selvstændig disciplin, Alfred Lehmann, udgav i 1893 første gang dette murstenstykke værk i seks selvstændige bøger.

Værkets første tre dele retter sig imod at præsentere den okkulte tænknings historie i almindelighed samt at miskreditere dens udøvere i særdeleshed. Værkets sidste dele er koncentreret om et eksperimentalpsykologisk studie af dem, der lader sig forføre af diverse taskenspillerkunster.

Dels skal bogen tjene som en heftig kritik af samtidens forkærlighed for okkulte fænomener, særligt spiritismen, dels vel som en præsentation af psykologiens evne til at forklare disse fænomener rationelt, idet psykologi stadig var en ganske ny videnskab i Danmark. Med værket her kunne Lehmann effektivt bevise psykologiens værd som positivistisk videnskab.

Det er til dels vanskeligt helt at sætte sig ind i den kritik af et datidigt fænomen som værket er båret af, nemlig opgøret med tidens spiritistiske bevægelser i USA og Vesteuropa. Fra andre kilder kendes nok spiritismens greb i visse lag af befolkningen - fra dansk side har vi jo Scherfigs ætsende portræt af spiritisterne i IDEALISTER. Nutidige pendanter til denne bog ville vel handle om krystal-healing eller Ley-linjer, og den har da også en del til fælles med den mere militant ateistiske bølge vi har oplevet de seneste år.

Lehmanns rasende kritik overfor sit genstandsfelt afskærer ham effektivt fra at anvende sin indsigt og belæsthed på en mere samlende måde og gør i sidste ende værket ubrugeligt for en moderne læser til andet og mere end som kilde til det sene 1800-tals konflikt mellem videnskab og religion. Hertil, og særligt til videnskabens grænseløse tillid til egen formåen, er bogen til gengæld en charmerende kilde. For dette skal Lehmann naturligvis ikke klandres – han forfølger sit emne med den beundringsværdige nidkærhed, som tiden kaldte på og bibringer undervejs læserne fascinerende glimt af sin store viden og gnistrende intellekt.

Forfatteren gør sig undervejs nogle ganske moderne tanker. Således er han fx ikke skeptisk overfor medier, forstået således at han skulle betragte dem som charlataner. Snarere sammenligner han dem med shamaner, idet han ser en fænomenologisk lighed mellem disse to kulturelle arketyper. Ligesom shamanen udvikler mediet sig først og fremmest som konsekvens af omgivelsernes forventninger. Dette forklarer desuden hvorfor der er en påfaldende mangel på spiritistiske medier i vore dage – der er simpelt hen ingen der forventer eksistensen af dem.

Bogen rummer en ubestridelig charme, men det er ikke helt nok til at bære den igennem. De videnskabelige iagttagelser er ganske enkelt for bedagede og emnet for tungt og omstændeligt behandlet til for alvor at fastholde interessen tværs gennem de mere end 700 sider – måske er det derfor at forlaget har forsøgt at sælge bogen som en - 'vejledning … til det mystiske og hemmelighedsfulde i tilværelsen'. Jeg synes, jeg hørte Lehmann vende sig i sin grav!

Lagt online 20-11 2008Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien 'Psykologi'

24-07 2008  Gen-op-lev - Michael White KORT OVER NARRATIVE LANDSKABER