Hjernespind - Martin Lindstrom BUYOLOGI. SANDHEDER OG LØGNE OM, HVORFOR VI KØBER

Hjernescanning er den nye måde at undersøge og planlægge markedsstrategier på, lyder det i en ny bog, der desværre ikke kommer til så mange flere konklusioner end den.

Medier | Anmeldelse af Marie Meilvang

Lad os spadsere lidt rundt på Times Square. Vi lader, som om vi er turister, har nakken tilbage og øjnene rettet opad, mens vi kigger på de enorme reklameplakater, der næsten blokerer for udsynet til himlen. Røde neon-tekster og erhvervsnyheder slynger sig om bygningerne, seks-syv meter høje reklameplakater af mænd i undertøj, kvinder i lyserødt lingeri, parfume- og tequilaflasker i overstørrelse og diamantbesatte armbåndsure til velhavende moderne mænd og kvinder.

Hvad nu, hvis jeg fortalte dig, at hovedparten af denne visuelle, pågående reklamevirksomhed set fra annoncørernes side stort set er spildt? At vores synssans faktisk langtfra er den mest overbevisende, når det drejer sig om at forføre os, så vi bliver interesserede og køber?

Marketing- og reklamebranchen har i mange årtier forsøgt at finde ud af, hvad der påvirker os som forbrugere, hvorfor vi køber, og hvorfor vi vælger, som vi gør. Metoderne til at nå ind i hjernen på forbrugerne har været fokusgrupper og forskellige andre markedsanalyser. Alligevel har det ikke altid været muligt at regne ud, hvordan et produkt ville klare sig. Men det er det nu, mener danske Martin Lindstrom, marketingsguru og forfatter til en ny bog om neuromarketing.

Neuromarketing er en metode, hvor man ved hjælp af hjernescanning undersøger, hvilke centre i hjernen, der bliver påvirket, når man eksempelvis ser reklamer eller skal bestemme sig for at købe et produkt. Denne metode kan mere præcist forudsige, hvordan et produkt vil klare sig og kan også afsløre, at mange af de ideer, vi har haft om, hvorfor vi køber, i virkeligheden er forkerte. Det er disse forestillinger, som bogen forsøger at punktere, samtidig med at den prøver at give nye svar på, hvad der påvirker vores køb.

De fleste af bogens kapitler er derfor bygget op på samme måde. En marketingsstrategi beskrives og bliver derefter tilbagevist ved en videnskabelig undersøgelse, der bruger neuromarketing. Nogle af disse resultater er interessante. F. eks. viser det sig, at advarslerne på cigaretpakkerne faktisk øger rygernes rygetrang, da de stresser dem i stedet for at virke afskrækkende. Afsnittet om ’sensory branding’, at brande produkter gennem andre sanser end synssansen som lugte- og høresansen, er også interessant og giver et meget spændende bud på, hvordan branding vil foregå i fremtiden.

Desværre bliver den meget skematiske opbygning af bogen lidt kedelig i længden, og det hjælper ikke rigtigt, at Martin Lindstrom skriver i et fortællende og billedskabende sprog, der hele tiden er meget konkret og situationsbestemt. Faktisk er det også noget af det, der gør bogen triviel i længden: den fokuserer meget på de konkrete undersøgelser, men når ikke til så mange overordnede hypoteser om marketing udover den ene, at neuromarketing bliver det nye hit i fremtiden.

En anden indvending mod bogen er, at der er andre ting, der påvirker vores køb end den helt umiddelbare respons, man har på en reklame. Bogen nævner selv blandt andet ideen om, at man spejler sig i andre. Der vil derfor nok stadig være en del ubekendte faktorer, når et produkt skal markedsføres, og måske er det en smule optimistisk at forestille sig, at neuromarketing helt sikkert kan forudsige, hvordan et produkt vil klare sig. Alligevel har Martin Lindstrom nok ret, når han skriver, at det er noget, der vil blive brugt meget mere i fremtiden. Bogen er en fin introduktion til denne nye metode, men den mangler stadig de overordnede konklusioner, der virkelig kunne have gjort den interessant.

Lagt online 12-12 2008Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien 'Medier'

22-02 2008  Spejle og vinduer – Troels Mylenberg DET STORE SCOOP – JOURNALISTIKKEN UNDER PRES