Sverigs baggård, stofferne, festerne og tømmermændene – Jens Lapidus LIVET DELUXE

Den svenske forfatterstjerne Jens Lapidus er tilbage med endnu en underholdende thriller om Stockholms kriminelle underverden.

Krimi | Anmeldelse af Helle Eeg

Jorge nickade åt Mahmud, blinkade med ena ögat. Signalerade: jag ser dig, kompis, vi surrar sen. De behövde prata om i morgon. J-boy: kunde nästan inte vänta. En stor grej kanske var på gång. Steget tillbaka till g-livet. Bort från m-livet. M alltså, som i muffins.

Jens Lapidus slog allerede med debuten SNAPPA CASH fra 2006 sit navn fast som Sveriges nye krimitalent. Bogen solgte i kæmpeoplag, den blev hurtigt filmatiseret, og det lykkedes oven i købet Lapidus at forny det ellers tætskrevne svenske krimimarked med en ny genre, der af hans forlag lanceres som ’Stockholm Noir’. Lapidus bøger handler om skyggesiden af den smukke hovedstad, han beskriver gangsterne, håndlangerne, indvandrerne, misbrugerne, de forkælede overklassebørn og deres fælles jagt efter lykke og anerkendelse og det med en troværdighed, der har givet ham ry af Sveriges nye socialrealist. Og skal man tro Lapidus selv - der arbejder som forsvarsadvokat om dagen og forfatter om natten - så er hans bøger ren realisme.

Sigende nok hedder hans nyeste bog LIVET DELUXE, for det er kort sagt det eksklusive, som livet roterer rundt om for samtlige karakterer i bogen. Romanen har fire spor, der selvfølgelig krydser hinanden, og fælles for personerne i romanen er kampen for at passe ind i miljøer, der af princip er skeptiske over for nytilkomne. Her viser overklassen og gangsterverdenen sig nemlig at være lige eksklusive miljøer. I det ene spor følger vi politimanden Hägerström, der hele sit voksne liv har modarbejdet sin overklassebaggrund, i det andet følger vi Jorge og Mahmud, der planlægger et ambitiøst kup, som skal føre dem fra kiosklivet ind i livet deluxe. Det tredje spor følger JW, en wannabe-rigmandsdreng med talent for hvidvaskning af penge og endelig følger fjerde spor Natalie, den forkælede og ubekymrede datter af en mafiaboss, der vågner brat op, da hendes far forsøges dræbt.

Lapidus bøger foregår i et yderst maskulint miljø, og det afspejler sig i hans persongalleri. LIVET DELUXE er da også hans første bog med en kvindelig hovedkarakter, men alt taget i betragtning, er han sluppet godt fra forsøget. Dog er der enkelte bizarre scener, fx når Natalie, efter attentatet på sin far, er i tvivl om, hvor vidt hendes maveonde skyldes en voksende nervøsitet for sit eget liv, eller om hun bare er ved at få menstruation. Det kan godt synes lidt komisk, men når man så læser den primitive beskrivelse af homosex: ”Mats stoppade in sin kuk i Hägerström. De stönade både två. Det var sensationellt skönt”, så husker man, at genren byder klicheerne velkommen som haveejeren sommerregn efter en uges hedebølge.

Den frie omgang med karakterernes seksuelle orientering synes, sammen med meget andet i bogen, at være tydeligt inspireret af politi-serien THE WIRE, der handler om narkomiljøet i Baltimore, USA. Det ligger nært for at beskrive Lapidus bøger som en genhusning af serien på svensk grund. Om LIVET DELUXE er lige så realistisk som THE WIRE, er svært at sige, for hvad er egentligt realistisk i denne sammenhæng? En kvalitet ved Lapidus er, at han ligesom THE WIRE kommer rundt om hele kriminalitetens økosystem: han skriver både om politiet, bagmændene, smågangsterne, køberne og festerne.

Lapidus skriver om vinderne, men mest om taberne, og han skriver i den særlige mundrette, slangprægede stil, som han også er blevet så kendt for. Det er underholdende, men det ville have klædt de hurtige replikker med en større fortællemæssig stramhed. Der går simpelthen tomgang i handlingen, og det er ærgerligt, når man ellers var godt underholdt de første 400 sider.

Lagt online 28-07 2011Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien 'Krimi'

21-08 2012  Analytisk, min kære Watson – Sir Arthur Conan Doyle ET STUDIE I RØDT