Professoren der var go’ til mange ting – Torben Weinreich FORFATTERE I NYERE DANSK BØRNELITTERATUR

Torben Weinreich, eller professoren i børnelitteratur, som han måske er bedre kendt som, leverer en imponerende og yderst læseværdig gennemgang af udvalgte forfatterskaber i dansk børnelitteratur.

Børnebog | Anmeldelse af Charlotte Hitzner

[Om børnebogskonkurrence udskrevet af Borgen i 1975] I arbejdspapiret opstilledes bl.a. følgende krav til en moderne klassebevidst børnebog: "Gør problemerne konkrete gennem handling og ikke - udelukkende- abstrakte gennem tale og tænken. Hvis en kapitalist er en led skid (og det er han sgu nok), så nøjes ikke med at fortælle det. Lad ham handle som en skid, så enhver kan se det."

At skrive, at der er mange der med spænding har ventet på denne udgivelse, er nok en tilsnigelse. Til gengæld bliver de ventende ikke skuffede, for Torben Weinreichs seneste udgivelse FORFATTERE I NYERE DANSK BØRNELITTERATUR er præcis så grundig og oplysende, som man havde kunnet håbe på. Weinreich mestrer ganske enkelt det meste inden for feltet børnelitteratur.

Den tidligere leder af Center for Børnelitteratur har før beriget fagfolk og alment interesserede med udgivelser, der analyserer enkelte eller flere forfatterskaber i børnelitteraturen. Fælles for alle er, at de giver et præcist og indgående kendskab til det emne, de behandler. Som læser er man godt underholdt. Weinreich er med andre og mere mundrette ord en fandens god formidler!

I bogens efterskrift redegør Weinreich for de fire kriterier, han har opstillet for udvælgelsen af netop de forfattere, der behandles i bogen. Kriterierne er som følger: 1) Forfatteren skal være nulevende, 2) Forfatteren skal være aktivt skrivende, 3) Forfatteren skal kunne siges at have et forfatterskab - det vil sige have udgivet flere børnelitterære titler, og endelig 4) Forfatterskabet skal have en vis kvalitet.

Valget er således faldet på Bent Haller, Cecilie Eken, Kim Fupz Aakeson og Bjarne Reuter, samt en håndfuld forfattere, som behandles mindre omfattende men alligevel dækkende. Gennemgangene rummer både en analyse af væsentlige værker og en placering af værkerne i en litteraturhistorisk og til tider også politisk kontekst. Det lyder omfattende, hvilket det også er, men intet sted undervejs er der slinger i valsen. Weinreich leder læseren forbilledligt og kompetent gennem det ene forfatterskab efter det andet. Det er en fornøjelse.

Den eneste indvending jeg har i forhold til FORFATTERE I NYERE DANSK BØRNELITTERATUR, er de ovennævnte kriterier. De er med deres strukturelle kvaliteter bogens styrke - men også dens svaghed. For nok kan man begræde, at en forfatter som Ole Lund Kirkgaard ikke kan komme i betragtning, hans betydning for dansk børnelitteratur til trods, men mere ærgerligt finder jeg det, at kriterierne synes at fastlåse Weinreich i forhold til hvilke forfattere, der skal inkluderes. Her tænker jeg især på Bjarne Reuter, der er uomgængelig i forhold til de fire punkter, men som Weinreich allerede har behandlet i eksempelvis REUTERS VERDEN. Fordi det er så velskrevet, betyder det imidlertid ikke det store, at man til tider føler, at man allerede har læst det et sted før.

Og skulle man nu sidde og tænke: ’Jamen børnebøger, herregud, hvor kompliceret og komplekst kan det være. Det kan jo knapt kaldes rigtig litteratur.’ Så skulle man gøre sig selv en tjeneste, kaste sine fordomme på den stinkende litteratursnobmødding og læse FORFATTERE I NYERE DANSK BØRNELITTERATUR. For god litteratur fornægter sig ikke, hvad enten den er henvendt til børn eller voksne.

Lagt online 05-10 2011Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien 'Børnebog'

16-05 2012  Skræmt fra vid og sans – Kim Fupz Aakeson BABYEN DER IKKE VILLE UD