Digte | Anmeldelse af Martin Lykke Nielsen

Digt

på nørrebro er en mand blevet skudt
ti vilde heste gennem ringe af ild
kan ikke ryste døden ud af hans krop
du er tavs jeg kan ikke le ad dødens
le

Forfatterskoleuddannede Rasmus Halling Nielsen har været lidt af en muldvarp i den litterære køkkenhave de seneste par år. Han har udgivet en række tekster på diverse undergrundsforlag, blandt andet den poetisk-syrede zombie-pastiche DET LILLE ROBOTØJE SIGER på mikroforlaget OVIDAT. Men selvom TVILLINGERNE langt fra er hans debut, har han været en forfatter, hvis tekster man skulle lave et vist gravearbejde for at få fat på. Det bliver der lavet om på nu, hvor han udkommer på noget så overgrund som Samleren med en samling talentfulde digte,replica watches usa der både tåler og fortjener dagens lys.

TVILLINGERNE består af to digtsamlinger, som forfatteren tidligere har udgivet privat, JEG HÆLDER LYS UD AF DET ENE ØRE OG LYD IND AD DET ANDET og DET GULE GÆSTEBUD. Som dobbeltudgivelse fungerer bogen godt. Det er godt set af Samleren at, nå ja, samle de to digtbøger i én. De deler en række motiver og stilen i det hele taget, og hver for sig ville de have taget sig noget tyndbenede ud. Nu sniger TVILLINGERNE sig, medregnet godt med blankt papir mellem digtene, lige op over halvtreds sider,replica watches og bogen fremstår som et fint afrundet hele.

Et vigtigt tema i TVILLINGERNE er idéen om, at man bliver nødt til at sige noget for at finde ud af, hvad man vil sige. Digtene er forfatterens forsøg på at sige noget om det, vi kalder virkeligheden, men det er også erkendelsen af,rolex replica watches at digtet får sit eget liv uden for forfatterens indflydelse. Eller som det hedder:

- endnu er det uvist om digtets/ hellige hellige krig vil mig det godt vil mig det dårligt vil mig/ eller vil mig ikke

Centralt står et forlist forhold, der aldrig bliver andet end antydet, men som digtene hele tiden vender tilbage til. Således sejler man midt i et hav af sprog ind i denne lakoniske ø: ’jeg er ene nu’. Men digteren dvæler sjældent ved noget særlig længe ad gangen, fordi sproget hele tiden vil en ny vej. Det er en lyrisk malstrøm, der på en gang splitter verden ad og suger den ind i digtet. Linjerne galoperer derudad, og ordene føjer konstant nye betydninger til de foregående. Igen og igen prikker sproget læseren på den ene skulder og løber den anden vej omkring og siger bøh.

Der er en gennemgående spænding mellem det kosmiske og det helt jordnære, mellem ’kaos og ostemad’, som det hedder et sted, hør blot disse linjer:

- hvis jeg blot må berette om spejlet flere lysår væk men meget lyrisk/ så kan dét berette om mig flere lysår væk mens jeg spiser en shawarma

Det er dér TVILLINGERNE er bedst. Når forfatteren forbinder fjerne planeter med en shawarma. Når det lykkes ham at presse hele universet igennem en røgring på en bar på Nørrebro. De bedste steder er det poetisk, sjovt, godt. Men nogle steder bliver det bare mærkeligt. For eksempel forstår jeg ikke følgende udsagn: ’supermand er ikke en pik/ supermand er ikke en kirke’. Det ligner spredehagl, der ikke rigtig rammer noget. Dem er der generelt flere af i anden digtsamling end i første, replica watchesog jeg tror ikke, at DET GULE GÆSTEBUD ville overleve at blive skilt fra sin tvilling. Men sammen udgør de en fin digtsamling, som man endda kan få fingre i uden at få jord på hænderne.

Lagt online 23-04 2012Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien 'Digte'

11-12 2012  Solen er så død, far – Jonas Rolsted FLEX DEATH