Et storbyeventyr – Jeff Matthews SHAWARMARAMA

Den tyngde og alvor, som denne billedroman lægger for dagen, ophæves i en happy ending med en moral så åbenlys, at den skærer i øjnene. Bogens litterære form er langt mere bemærkelsesværdig end kvaliteten af dens pædagogiske indhold.

Fortælling | Anmeldelse af Frederikke Winther

'Hey la os nakke nogen over i skolegården, wolla, det' snart stort frikvarter!'
'Nej nej, Jimmy! Det er kun småpengelort vi får ud af det! Jeg snakker om at vi ska lave topdollar! Vi rykker op i superligaen! Lissom 2200!'
'Hallo, hva mener du?'
'Vi hitter shawarmabaren!'
'Shawarmalisbeth? Det kavisgudaik, mand. Vi æder der jo næsten hver dag, hun genkender os sguda!'

1780-banden, fire 12-14-årige drenge fra et postdistrikt på Vesterbro, ’disser’ skolen og slår i stedet tiden ihjel med computerspil, joints og småkriminalitet. De kalder sig selv for perkerhoveder og hinanden for kællinger. Fuck er byttet ud med ’Biip’ og bruges i et utal af fantasifulde variationer, når drengene taler sammen. Der bliver ikke lagt fingre imellem i det hårdt pumpede gadeslang, som sammen med de dynamiske tegneserielignende illustrationer er SHAWARMARAMAs mest karakteristiske træk. ’Biip’ tegnsætning og syntaks. Ordene står skrevet, som de ville lyde, ingen litterære modifikationer her. Sprogligt er teksten både kompliceret og underholdende læsning, særligt hvis man vover forsøget at læse den højt.

Men sproget er ikke det eneste forsøg på at ramme virkelighedens verden på kornet. Også skildringen af miljøet og stemningerne, der omgiver de unge, frustrerede (indvandrer)drenge i Københavns yderkvarter er tilstræbt fremstillet så realistisk, at en insider gerne skulle kunne nikke genkendende til historien og finde den troværdig. SHAWARMARAMA er udgivet af Dansklærerforeningen og indgår i en serie af billedromaner, en blanding af billedbøger og ungdomsromaner, som på pædagogisk vis skal motivere unge til at læse og debattere litteratur. Integration, ungdomskultur, kriminalitet, respekt og retfærdighed er blot nogle af de diskussionsemner, SHAWARMARAMA lægger op til, ligesom den forsøger at give et bud på, hvordan en håbløs konfliktsituation kan løses. Komponenterne i løsningsmodellen er dog knapt så rå og realistiske som selve konflikten, hvilket gør fortællingen mere end bare eventyrlig – den bliver noget utroværdig.

1780-banden planlægger et ’uskyldigt’ røveri af den lokale shawarmabar, hvilket ender helt galt. En af drengene bruger en gaspistol, frituren eksploderer, og indehaveren Shawarmalisbeth får livsfarlige tredjegradsforbrændinger. Drengen, der skød, forsvinder, og de tre andre beslutter at forsøge at hjælpe Shawarmalisbeth økonomisk på fode igen. Opgaven viser sig dog ikke at være så ligetil som først antaget, men ikke desto mindre ender hele miseren i en ret fantastisk, happy ending. Som med et trylleslag, en epifanisk hallucination hos jeg-fortælleren med Master Fatman ved mixerpulten (hvorfor ham?), ændrer både gerningsmænd og offer mentalitet og holdning. Shawarmalisbeth og 1780-banden får ved fælles hjælp en ny og større biks op at stå; hun får sit liv tilbage, drengene et nyt og bedre et af slagsen. (Her skal lige bemærkes, at shawarmabaren nu er tegnet på et gadehjørne og ikke midt i en karré, som tidligere i bogen, trods det, at der ifølge teksten er tale om de samme lokaler!)

Sympatisk? Ja! Troværdigt? Næppe. Ikke på tre måneder uden startkapital, mentalt overskud og med tredjegradsforbrændinger. Den rå og realistiske fortælling knækker over i en idealistisk forestilling om, at viljen alene baner vejen, og retfærdighed og respekt er to alen af samme stykke på trods af alle forudgående livserfaringer. Det universelle budskab er tydeligt – for tydeligt. SHAWARMARAMA svigter sit eget socialrealistiske ærinde ved ikke at være gennemført realistisk og ja, troværdig. Men hvad værre er, SHAWARMARAMA svigter sine læsere ved at forære dem en ikke bare optimistisk men idealistisk løsning, som i værste fald risikerer at gøre historien ligegyldig og uden reference til den virkelighed, læseren befinder sig i.

Lagt online 27-03 2007Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien 'Fortælling'

12-06 2012  Damebladsporno i litterær afklædning - Kristina Stoltz ET KØD