Litteraturnu.dk
Forside Skønlitteratur Kunst & Kultur Samfund, Filosofi & Debat Artikler Specialer

LitteraturNu - oversigt

Anmeldelser
Annoncer
Artikler
Kontakt
Links
Live litteratur
Om LitteraturNu
Redaktion og skribenter
Specialer

 

 

 

Guldalderen i krise - Lasse Horne Kjældgaard SJÆLEN EFTER DØDEN

 

I den sene guldalder blev det heftigt debatteret, om sjælen virkelig var udødelig. Denne debat har Lasse Horne Kjældgaard på fornem vis kortlagt, og det både belyser perioden og oplyser læserne.

 

Historie | Anmeldelse af Rebekka Byberg

 

Perioden 1800-1849 i danmarkshistorien kaldes ofte for guldalderen, og med dette navn giver eftermælet næsten sig selv. Med henvisningen til den harmoniske urtid i Bibelen fremhæves perioden som en blomstringstid indenfor kunst og videnskab. H.C. Andersen, Eckersberg, Thorvaldsen, Kierkegaard var blot nogle af de prominente personer på det kulturelle felt, samtidig med at H.C. Ørsted opdagede elektromagnetismen, mens han spekulerede over ånden i naturen.

Men spørgsmålet er, om perioden virkelig var så harmonisk. På det politiske plan var Danmark alt andet end harmonisk; både blandt borgerne og bønderne var der politisk grøde, som ikke stemte overens med enevælden, og også på det religiøse plan var der debat og uro, hvor statskirkens dogmer blev diskuteret.

Dette er udgangspunktet for Lasse Horne Kjældgaards bog SJÆLEN EFTER DØDEN, som netop tager fat på et af de kirkelige dogmer, som blev udfordret; troen på et liv efter døden. Kjældgaards tese er nemlig at spørgsmålet om troen på et liv efter døden udgør en underliggende kontekst i den sene guldalders litteratur og æstetiske tænkning, og at tiden i høj grad er en krisetid, som leder frem til det moderne gennembrud

For at indfange konteksten ser Kjældgaard på debatten mellem P.L. Heiberg, Poul Martin Møller, H.L. Martensens og Søren Kierkegaard. Debatten begynder med Heibergs afhandling Om PHILOSOPHIENS BETYDNING FOR DEN NUVÆRENDE TID, hvor der stilles spørgsmålstegn ved sjælens udødelighed og ved kunstens ophøjelse – stærkt inspireret af Hegel. Det reagerer digteren Poul Martin Møller på, siden også teologen H.L. Martensens, som også var hegeliansk orienteret, mens fjerdemanden i debatten, Kierkegaard, tog afstand fra den spekulative filosofis højtsvævende argumenter.

Dette er en yderst interessant debat, og Lasse Horne Kjældgaard formår at kortlægge den på fornem vis. Han viser kompetent vej gennem argumenter og ræsonnementer, såvel som den sproglige udvikling. Bogen er da også en omskrevet ph.d. afhandling, men det borger jo ikke nødvendigvis for formidlingen.

Netop fordi formidlingen er god, kan SJÆLEN EFTER DØDEN læses af flere årsager. Den kan naturligvis læses af specifik interesse for de teologiske og filosofiske temaer eller de fire debattører. Men da bogen også giver en bredere belysning af perioden og redskaber til at bedre at forstå den sene guldalders modsatrettede tendenser i eksempelvis litteratur, kan alle med interesse i 1800-tallet få noget ud af at læse SJÆLEN EFTER DØDEN.

 

 

Lagt online 16-04 2007Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien 'Historie'

09-10 2012  Kors for en historiebog! – Thomas Asbridge KORSTOGENE

16-02 2012  Den ondeste paddehat – Hubert Mania KÆDEREAKTION

10-11 2011  Overleveren, kræmmeren og levemanden - Bo Lidegaard EN FORTÆLLING OM DANMARK I DET 20. ÅRHUNDREDE

08-08 2011  Bananrepublikken der blev supermagt – Erling Bjøl USA’S HISTORIE

14-03 2011  Asiatisk i vælde var Sovjetunionen – Niklas Zetterling HITLER MOD STALIN

29-09 2010  Nederlaget der skabte det moderne Danmark - Tom Buk-Swienty DOMMEDAG ALS

28-12 2009  Tyskland classic - Henriette Harris BERLIN BERLIN

30-09 2009  De rigtige meninger mod rov – Bjørn Bredal POLITIKEN MOD POLITIKEN. IDÉKAMPE 1884 - 2009

13-01 2009  Både godt og skidt – Frank Buchmann-Møller & Henrik Wolsgaard-Iversen MONTMARTRE

12-01 2009  Overvågningen og magten - Sune Christian Pedersen BRUDTE SEGL

 

Samfund, Filosofi & Debat

Oversigt over alle anmeldelser

Navn
E-mail (vises ikke)
Kommentar
© Litteraturnu 2014