En medrivende fortælling om venskab og forskellighed og om at krydse grænser i tid og rum. Måske-Herluf minder på mange måder om Benny Andersens uopdragne, men alligevel elskelige Snøvs.

| Anmeldelse af Frederikke Winther

'Skal jeg komme ned og bære dig?' spurgte Marta.
'Aldrig!' sagde Måske-Herluf. 'Tror du, jeg vil bæres af et menneske? Så vil jeg hellere kysse en gris i rumpen!'
Måske-Herluf kravlede op på de næste to trappetrin, og så satte han sig ned og pustede. Og han pustede, og han pustede, og han gjorde alt for at se meget lille og meget træt og meget sølle ud.
'Hvorfor kommer du ikke ned og hjælper mig?' sagde han endelig med en meget lille og ynkelig stemme.

Marta lærer Måske-Herluf at kende som en sur lille mand i en skraldespand, der ikke ved, hvordan han er endt der, hvor han kommer fra og altså heller ikke, hvordan han kommer tilbage dertil. Intet er sikkert – end ikke hans navn – og det har en uheldig effekt på hans ellers gode humør og bramfri facon. Trods det, at Måske-Herluf opfører sig som et vrangvilligt barn, tilbyder Marta den lille mand sin hjælp, og sammen begiver de sig ud på en lang og til tider farefuld færd. De må igennem både tid og rum og en masse problemer, før det endelig lykkes Marta at følge Måske-Herluf helt hjem. Turen ned i kælderen med skraldeposen bliver således begyndelsen på en magisk rejse og starten på et helt specielt venskab imellem en pige og en… ?? Mere skal ikke afsløres her.

Som læser befinder man sig i umanerligt godt selskab med Marta og Måske-Herluf. Deres indbyrdes dialog er så underholdende og levende skrevet, at man ikke kan lade være med at holde af dem begge fra første replik. Hertil kommer, at deres rejse byder på både spænding og filosofisk eftertænksomhed. Der er mange følelser på spil, også i forhold til det ikke at vide, hvem man er, og hvor man kommer fra.

Nerven i bogen består uden tvivl af det forhold, der udvikler sig imellem Marta og Måske-Herluf. Han er skarp i munden og har et noget grænseoverskridende ordforråd, der til tider bliver for meget for Marta. Men hun er en gæv pige, der står ved sine meningers mod og forstår at sætte grænserne for, hvad hun vil finde sig i. Efterhånden som historien skrider frem, finder Marta og Måske-Herluf et fælles fodslag, der i sidste ende fører dem frem til målet i en helt anden tid, et helt andet sted. Og så bliver det svært at skulle skilles fra hinanden igen.

Den overordnede, tematiske sammenhæng, hvis der overhovedet findes en sådan i fortællingen, bliver aldrig helt klar. Man fornemmer dog et tilløb til at ville behandle temaet ’rødder og identitet’. En stor del af Marta og Måske-Herlufs dialog handler om, hvorfor Måske-Herluf er, som han er, og hans opførsel og tilbøjeligheder er en tydelig ledetråd i deres søgen efter hans hjemsted. De to møder desuden også et par af Martas afdøde slægtninge undervejs, som løfter sløret for hendes oprindelse. Men der er for mange andre og i den forbindelse helt uvedkommende elementer i fortællingen til, at et sådan tema fremstår åbenlyst. De mennesker, de møder, og de strabadser, de må igennem undervejs, virker mere tilfældigt udvalgt i kraft af deres underholdningsværdi frem for at udgøre et overordnet tema for fortællingen. Antydningen af et tema må altså være enten utilsigtet eller et halvhjertet forsøg, der risikerer at efterlade læseren i en lidt desorienteret tilstand i forhold til den røde tråd i fortællingen.

Men som en gribende skildring af et helt specielt venskab, der udvikler sig og bliver stærkere i takt med strabadserne på rejsen, er MÅSKE-HERLUF alt i alt en rigtig god børnebog, der egner sig til højtlæsning såvel som til at læse selv. Ja, man kommer helt til at savne Måske-Herlufs kække bemærkninger, når bogen er læst til ende.

Lagt online 28-04 2007Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien ''

23-02 2010  Greatest Hits – Kari Sønsthagen og Torben Weinreich VÆRKER I BØRNELITTERATUREN