Uindfriede forventninger – Astrid Lindgren EVENTYRREJSEN FRA JUNIBAKKEN TIL NANGILIMA

Man skulle ikke tro, det var muligt, at en bog med Astrid Lindgrens velkendte stemme og Marit Törnqvists vidunderlige illustrationer kunne være en skuffelse. Men store forventninger fører ind imellem til store skuffelser, og denne bog giver noget helt andet, end den lover.

| Anmeldelse af Frederikke Winther

Kan I mærke, at vi flyver?
Og de lys dernede, det må være Stockholm og Vasastan. Og der er Lillebrors hus. Han sidder som sædvanlig og venter på Karlsson.
Karlsson, han er en nydelig og gennemklog og passende tyk mand i sin bedste alder, og han kommer flyvende, når det passer ham.
Karlsson bor i et lille hus på taget. Her er det jo!
Uha, uha, uha, hvor ser her ud! Her vil vi ikke blive.

Hvilken oplagt ide: Et potpourri af Astrid Lindgrens vidunderlige historier. At tage fra Junibakken til Nangilima lyder som en fantastisk rejse rundt i Lindgrens magiske universer. Et potpourri er en let og lidt flygtig form, og det giver sig selv, at en bog som denne ikke kan komme i dybden i de enkelte historier. Til gengæld kan man håbe, måske endda forvente, at en sådan rundrejse i stedet vil fortælle historien om den særlige Lindgrenske ånd og stemning, der gennemstrømmer de velkendte fortællinger. Men bogen er så kort og teksten så overfladisk, at rejsen slutter, næsten før den er begyndt. Og man må spørge sig selv, hvad formålet med denne bog er, hvis ikke at gå i dybden med Lindgrens univers?

EVENTYRREJSEN handler ikke om Lindgren eller hendes forfatterskab, men er derimod et brudstykke af historien om tilblivelsen af Eventyrtoget på Junibakken. En forlystelse i Stockholm, hvor Lindgren-elskere gennem de sidste 10 år har kunnet stige på en svævebane og lade sig føre igennem seks af de mest kendte bøger i forfatterskabet. I forord og efterord fortæller Törnqvist om sit arbejde som formgiver af kulisserne til Eventyrtoget, herunder blandt andet samarbejdet med Lindgren selv. Bogens illustrationer er de skitser, Törnqvist lavede til projektet, og teksten er de ord, der lyder fra højtalerne, når man svæver rundt over Junibakken i Stockholm.

Forlystelsen er utvivlsomt en herlig oplevelse, og det har sikkert virket som en oplagt idé, at gøre rejsen i svævebanen om i en billedbog. Men EVENTYRREJSEN holder ikke som selvstændigt bogkoncept. Først og fremmest fremstår bogen mangelfuld: Hvor er Børnene fra Bulderby? Og hvorfor er Niels Karlsson-Pusling med, men ikke Pippi? Der er selvfølgelig grænser for, hvor stor en 3D model af Lindgrens verden kan blive i virkeligheden, og der er sikkert en god grund til, at Pippi og Bulderby ikke er en del af modellen i Stockholm. Men selv om Törnqvist i sit efterord havde valgt at begrunde det begrænsede udvalg af historier, ville det alligevel ikke have kunnet retfærdiggøre savnet af Bulderby og Villa Villekulla på en Lindgren-rejse i billedbogsform.

Den eneste oplagte grund til at åbne EVENTYRREJSEN er Törnqvists illustrationer. De er perfekte til en billedbog, trods det, at de oprindeligt ’kun’ var ment som arbejdsskitser til en større dekoration. Man kunne ønske sig meget mere af samme skuffe samlet i en bog, der var fem gange så tyk, og stadig gerne ledsaget af en simpel tekst med stikord til fortællingerne. Lindgrens historier sidder så fast i de fleste, at man sagtens kan genfortælle dem for sig selv og hinanden med afsæt i Törnqvists vidunderlige illustrationer. Men det kræver tid til fordybelse, hvis man skal genkalde sig de fantastiske rejser, man tidligere har foretaget i Lindgrens univers i hendes bøger. Det kan ikke gøres på 13 opslag. Man kan derfor kun håbe på, at der vil komme en udvidet udgave, der tilgodeser læseren, som jo ikke sidder og gynger i en svævebane imellem kulisser og lydspor i Stockholm.

Lagt online 06-05 2007Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien ''

23-02 2010  Greatest Hits – Kari Sønsthagen og Torben Weinreich VÆRKER I BØRNELITTERATUREN