Trine Søndergård DEN DAG HULAN TOG UD I VERDEN FOR AT FINDE DET ALLERBEDSTE BANDEORD

Må man bande i en børnebog? Selvfølgelig må man det. Men så skal man også gøre det med eftertryk, og på en tidssvarende facon, hvilket ikke er tilfældet her. For hvem siger for hulan, bevares eller for pokker, når de vil bande ad helvedes til?

| Anmeldelse af Frederikke Winther

Hulan drønede af sted og var tæt på at køre gamle Sgu over.
”Din lille skurk. Du skal ikke komme her og lave skurkestreger på min jord,” brølede Sgu og svingede med en stor børste.
”Stands! Så jeg kan skure dig på ryggen.”
Men Hulan og Av for Katten var allerede over alle bjerge.

Plottet er såre simpelt: Hulan er ikke tilfreds med vennerne Rend og Hop og begiver sig derfor ud i verden for at lede efter nye og bedre venner (læs: bandeord). Hulan møder mange forskellige ord og udtryk personificeret af forskellige skikkelser. Endelig finder han Filan, og historien ender med, at de to nye venner drøner videre for at lede efter flere artsfæller. Bogens bedste bud på en passende bandeordsven for Hulan er altså Filan, men det må bestemt være på grund af den gode lyd i ordparret, og forhåbentlig ikke fordi, det er det allerbedste bandeord i verden.

Denne bog henvender sig, ifølge forlagets pressemeddelelse, til de lidt yngre møgunger, men med udtryk som rend og hop, hekkenfeldt og filan er den vist mere til deres bedsteforældre. Hertil kommer en række ord, som vel egentlig ikke kan kategoriseres som bandeord, men nærmere udråb som Av for Katten og Bevares, samt metonymiske øgenavne som Bums og Skiderik. I DEN DAG HULAN... er bandeord tydeligvis defineret meget bredt som grimme ord eller kraftudtryk, der er den alternative betegnelse ifølge i Nudansk Ordbog og vel mest dækkende i denne sammenhæng.

Af de 10 grimme ordskikkelser -og steder, Hulan støder på undervejs, vækker kun få af dem den forargelse, man må formode, bogen sigter efter hos læseren. Det gælder Pis, som svømmer rundt i sin egen urin, og Bums, der driver af gul materie. Men ellers er det, som om man har forsøgt at undgå de bandeord, der er allerbedst – eller allerværst – og mest udbredt i folke- og børnemunde. Hvad blev der eksempelvis af lort (uden lagkage), skide (uden -rik eller -spræller), røvhul, kraftedme, eddermame, helvedes og for satan?

Illustrationerne er dog med på legen og fanger fint den rå og kantede stemning, der omgiver fænomenet bandeord. Men grænseoverskridende bliver bogen aldrig, hverken i tekst eller billeder. Dertil kommer, at den også er noget blandet og forvirrende i sin udtryksform. Den sidste fjerdedel af bogen består af såkaldte fraklip. Det vil sige, de bandeord, der gerne ville have været med, men som af en eller anden grund er blevet bortcensureret under casting til bogen (!!), herunder blandt andet For Søren og Skidespræller. Det er i øvrigt i fraklippene, man støder på bogens mest interessante sammenstilling af bandeord, der afspejler den kulturelle variation indenfor kraftudtryk: Fætter Fuck, Wallah og Dælme. Men begreber som fraklip og casting kræver en forudgående kendskab til filmproduktion, som yngre møgunger ikke nødvendigvis er bekendt med. Og når udtrykkene tilmed optræder i et trykt, tegnet medie, bliver det helt mærkværdigt. DEN DAG HULAN… ender således som et litterært eksperiment, en lille wanna-be roadmovie forklædt som børnebog.

Selvfølgelig bør der findes en bog for børn proppet med bandeord ledsaget af passende illustrationer. Grænser er til for at blive brudt. Men DEN DAG HULAN… er et mellemmorsomt og underspillet forsøg på at føre idéen ud i livet. Tør man ikke gå hele vejen, bør man måske helt lade være.

Lagt online 09-05 2007Forrige | Næste

Nyeste anmeldelser i kategorien ''

23-02 2010  Greatest Hits – Kari Sønsthagen og Torben Weinreich VÆRKER I BØRNELITTERATUREN