Winter is coming – Søren Glosimodt Mosdal FIMBULVINTER
I blodrøde farver maler Søren Mosdal sin episke fortælling om Erik den Rødes Grønland og kampen mellem aser og Gud.
Den historiske Erik den Røde var en norsk vikingehøvding der levede fra ca. 950 til 1003. Han var en stridslysten mand, af en stridslysten familie. Hans far var blevet erklæret fredløs i Norge, og flygtede til Island. På Island skete det samme for Erik efter nogle blodige nabofejder. Han flygtede til Grønland, hvor han oprettede den første vikingekoloni. I FIMBULVINTER fortæller Mosdal om konflikten mellem far og søn, Erik og Leif den Lykkelige, og konflikten mellem den gryende kristendom og den ældgamle asatro.
Konflikten anslås allerede i starten, da Leif er på vej hjem til Grønland efter at have mæglet hos den norske kong Olav. Han medbringer den kristne tro og præsten Thangbrand af den gamle missionærskole. Tordenguden Thor materialiserer sig over de rørte vande og forlanger lydighed, men Leif klamrer sig til korset og forkaster asen. Konflikten optrappes i kolonien, da Leif og præsten vil bygge en kirke. Imens plages stedet af organiserede røverangreb og mystiske inuitter i pelse og med snebriller, som nordmændene tror er små jætter.
Aserne blander sig i striden, Eriks trofaste tjener Farsek underkaster sig Odin og får til gengæld dæmoniske kræfter, som han hidkalder med en mystisk runetale. Konflikten mellem de kristne og de asatroende skærpes, Erik forsøger at spille røverne og Leif og hans mænd ud mod hinanden. Efterhånden som desperationen stiger, giver Erik og Farsek sig i kast med sort magi. Det fantastiske univers minder om en blanding af den blodige middelalderserie GAME OF THRONES, med dens personintriger og magtspil, og Nicolas Winding Refns syrede og surrealistiske vikingefilm VALHALLA RISING. Aser og guder er i Mosdals skildring ikke fjerne, døve magter, men aktive kræfter, der materialiserer sig gennem deres menneskelige tjenere, præsten Thangbrand og vikingen Farsek. Mosdal blander her igen fiktion og fakta, som i sin forrige udgivelse LOST HIGHWAY om country-stjernen Hank Williams.
Tegnestilen i FIMBULVINTER er i forhold til LOST HIGHWAY betydeligt mere kantet og holdt i grumsede farver på mat papir. Med undtagelse af de rødlige nuancer, som dominerer værket igennem i form af ild og blod. Æstetisk er det knapt så flot, men den kantede streg passer godt til det dystre, ugæstfri fjeldlandskab på Grønland, og ikke mindst runetalen og de kantede karakterer. Bogen er som vi er vant til det fra Aben Maler i flot udstyr, det store format gør sig især godt til de helsides-illustrationer, der markerer de episke begivenheder. I det hele taget er der et godt flow i historien, Mosdal har styr på sine virkemidler.
Det storladne, blodrøde vikingeepos om Erik den Røde, Leif den Lykkelige og den blodige duel mellem aser og Gud er sjældent set flottere skildret, end Søren Mosdal formår at gøre det i FIMBULVINTER. Det er en tegneserieudgivelse af internationalt format. Den har da også allerede fået sin internationale debut, da den foruden Danmark, er udkommet i Frankrig og Belgien på det legendariske Casterman-forlag.