Som før, så nu – Fred Vargas BUDBRINGEREN
Som typisk for krimigenren behandler dette eksemplar et aktuelt samfundsmæssigt emne; verdenssamfundets angst for ukontrollable epidemier. Fred Vargas’ kriminalroman tager imidlertid en historisk omvej, idet romanens fjende er fra Middelalderen, nemlig pesten, Den Sorte Død.
Ofte behandler krimien aktuelle problemstillinger i samfundet, og dette træk ved kriminalromanen som genre er også til stede i Fred Vargas’ BUDBRINGEREN, der er første udgivelse på dansk af den efterhånden garvede franske forfatterinde. I BUDBRINGEREN tager problembehandlingen imidlertid en historisk omvej. Romanens tema er nemlig pesten, den nådesløse sorte død, der dræbte millioner af europæere fra Middelalderen helt op til det 20. århundrede.
Joss le Guern lever som opråber af tre gange dagligt at udbasunere lokale nyheder leveret skriftligt af kvarterets beboere på et hjørne i Paris’ 14. arrondissement. En dag begynder der imidlertid at optræde uhyggelige meddelelser blandt opråbenes ellers ligegyldige sladder. Meddelelserne er skrevet på latin og 1700-tals fransk, de omhandler alle de europæiske pestepidemier, og bliver – idet de deklameres offentligt i nutiden – til varsler på pestens genkomst via den fortidige skurk, pestsprederen.
Andre steder i byen bliver der om natten malet mærkelige tegn, der ligner kors, på folks døre, og da disse to forløb kommer kriminalkommissær Jean-Baptiste Adamsberg for øre, begynder udforskningen af en sag, der både har fortidige dimensioner og oplagte paralleller til nutidens globale angst for ukendte og uoverskuelige epidemier som fugleinfluenza og SARS.
Blandingen af det historiske og aktuelle er i det hele taget kendetegnende for Vargas’ stil. BUDBRINGEREN foregår i et moderne Paris, hvor politiet har alle nymodens hjælpemidler, men lokalmiljøet omkring Joss le Guern fremstår som en anakronisme, idet opråberens hjørne beskrives som et landsbyagtigt, præindustrielt Paris, der ikke længere eksisterer.
Parallellerne mellem romanens to forløb; politiets efterforskning og nærmiljøets rolle i sagen, spiller imidlertid vellykket op imod hinanden og underbygger romanens pointe: At selv om vi lever i et højtudviklet, overciviliseret videnssamfund, er den menneskelige eksistens ligeså udsat nu som nogensinde.
BUDBRINGEREN har både modtaget de franske boghandleres store pris og franske ELLEs læserpris – og hvis det ikke er anbefaling nok i sig selv, lægger jeg gerne mine rødeste roser oveni.