Af historien træder man frem – Nicole Krauss KÆRLIGHEDENS HISTORIE
Kan en bog ændre ens liv? Amerikanske Nicole Krauss stiller spørgsmålet med sin anden bog og sætter dermed et morsomt, melankolsk og vægtigt aftryk.
Pigen Alma er fjorten år og bor i New York. Hun har fået sit navn efter alle de kvinder, der optræder i bogen Kærlighedens historie. En bog som hendes nu afdøde far som ung mand fandt antikvarisk i Valparaiso. Leo Gursky er pensioneret låsesmed og frygtelig bange for at dø. Alene. Uden at have sat sig spor. Han bor nu i New York, men er vokset op i en landsby i Polen. Her forelskede han sig i en pige; også hun hedder Alma. Zvi Litvinoff begynder at oversætte et manuskript fra jiddisch til spansk, da han møder den chilenske Rosa. En dag dumper et manuskript ind af døren i huset i Brooklyn hos Almas mor. En ukendt mand vil have hende til at oversætte en bog. Den hedder Kærlighedens historie.
Forgreningerne er mange og labyrintiske i Nicole Krauss’ fine roman. Og alle fører de frem til denne bog i bogen. At skrive om litteraturen i litteraturen er ikke noget nyt og Krauss’ roman sender også implicit anerkendende nik til J.L. Borges. Men selvom Krauss overbevisende leger med fiktionsniveauer, er legen her først og fremmest rettet mod et eksistentielt mål, at komme frem til det evigt eksisterende spørgsmål: hvad er et menneske- hvad er det, der gør os til det vi er? Og med sin roman demonstrerer Krauss, hvordan et enkelt stykke litteratur kan spille rollen som en slags åbning mod det svar. Ikke bare er det denne bog i bogen, der knytter alle karaktererne sammen, den har også stor betydning for den måde, de hver især lever deres liv på.
Og selvom det kan synes frygteligt patetisk, i ordets gamle forstand, at skrive om hvordan litteraturen sådan kan udruste os med erfaringer, så er det det, der opnås i det fiktive rum, som Krauss skriver frem. Men man kan både tage afsæt fra fiktionen og tage springet ned i den, viser det sig også. For mange af personerne prøver også at rekonstruerer en fortid, som er til at leve med, som kan hjælpe dem med at finde svar. Og i de forsøg kommer de selv til at bygge fiktioner. For hvem er egentlig forfatteren Zvi Litvinoff? Og kan Alma finde ud af, hvordan hendes far var ved at læse i Nordamerikas spiselige planter og blomster? Nicole Krauss’ leg med virkelighed og fiktion er underfundigt veloplagt, men bliver aldrig uvedkommende. KÆRLIGHEDENS HISTORIE er en finurligt morsom, øm og virkelig anbefalelsesværdig læseerfaring.