Åh Kirsten – genudgivelse af Bodil Wamberg CHRISTIAN IV


Der er intet nyt under solen i Wambergs biografi om nationalmyten Christian IV. Til gengæld har bogen et flydende sprog i en varm tone, og den holder sig hovedsalig til det dramatiske samliv mellem kongen og Kirsten Munk. Resultatet er en yderst underholdende biografi.

I mange tilfælde er undertitlerne vigtigere end selve titlerne. Således forholder det sig også med CHRISTIAN IV, som har undertitlen ”En mand under indflydelse”. For her præsenterer Bodil Wamberg sin gennemgående tese: Christian havde været udsat for en så hård og autoritær opvækst, at han som voksen blev alt for egenrådig, og derfor gik det ham dårligt. Både som konge og som kongelig ægtemand.

Bogen forsøger at præsentere begge sider af Christians liv, og det kongelige virke bliver beskrevet ud fra krigene, uoverensstemmelserne med rigsrådet og hans grandiose bygningsprojekter. Her er Wamberg tydeligvis ikke på hjemmebane, og de historiske detaljer er upræcise og forenklede. Men det gør egentlig ikke så meget, for Wamberg får alligevel vist, det hun vil: Hvordan Christian som konge ville bestemme alt og ikke turde stole på nogen. Han var underlagt sin egen regelrethed, og derfor blev han en dårlig konge.

Tesen er god til at forklare Christian d. IVs liv og virke, men den holder desværre ikke helt vand. Kongen blev ganske rigtigt opdraget meget autoritært, men det var normen indenfor kongehuset, og det forhindrede ikke senere konger i at udvikle sans for det politiske spil og gode rådgiveres effekt. Der må have været andre faktorer, som også var udslagsgivende.

Wamberg er langt mere på hjemmebane, når forholdet til Kirsten Munk bliver omdrejningspunktet. Her er den psykologiske indsigt i top, og hun er eminent til at skildre det dødsdømte forholds udvikling. Fra de første smertefri år, hvor Kirsten gjorde sin ægteskabelige pligt, og tilfredsstillende kongens uendelig begær efter hende, til Kirstens affære med Rhingreven, og hendes afsked med hoffet. Det skildres så fint, at man både kan identificere sig med den forelskede, men hensynsløse og usympatiske konge, og med Kirsten Munk, som var både intrigant og direkte ondskabsfuld, men som også higede efter den ægte kærlighed.

Biografiens force er ikke blot den psykologiske indsigt, men også den varme tone. Man er ikke et sekund i tvivl om Wambergs stærke sympati for kongen. Heller ikke når han er forstokket og blind overfor sine omgivelser. På den måde får biografien en ekstra dimension, som bliver en force netop fordi bogen befinder sig i den lette biografiske genre, hvor sammenhæng og underholdning er vigtige elementer, og hvor forfatteren gerne må have en sentimental holdning til sit emne.

Hvis man er ude efter en kritisk gennemgang af kilderne til Christian IV, så skal man lede et andet sted. Er man i stedet interesseret i en biografi, hvor forfatteren giver en sammenhængende og til tider fantaserende udlægning af kongens liv, så er CHRISTIAN IV det oplagte bud. Her går underholdning og historie hånd i hånd.

Skrevet af Rebekka Byberg

Rebekka Byberg er en knivskarp historiker med speciale i moderne europæisk historie og politik. Men historie og politik er jo ikke alt, så man kan også finde hende hjemme i lænestolen med en skønlitterær bog (fra Lykke-Per til Harry Potter), i biografen (fra Coen-brødrene til Bollywoodbaskere), til en koncert (rock"n"roll) eller på en badmintonbane (fra spektakulær offensiv til systematisk defensiv).

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *