Aksel mod rov – Anita Krumbach RØV OG GULVSAND


Livet er ikke for tøsedrenge. Det sander Aksel det efterår, hans far forsvinder i druk og hans damefrisørmor flytter ind hos naboen.

Citat

-Hvad plager dig, min ven? Aksel trækker på skuldrene. – Min hund er flyttet, og min mor… min far er blevet fyret…jeg tror, han er ved at blive dranker. Aksel nipper til honningmælken. Kratter med tommelfingerneglen i klistermærket på kruset. Ebba Helbak ryster eftertænksomt på hovedet. – Det lyder ikke spor sjovt det, det du fortæller, Aksel. Livet kan være lidt af en drillepind.

Aksels far, Henning, har det ikke godt. Faktisk har han det så dårligt, at han skyder omkring sig med en riffel, mens han rabler løs om horn, gifler og tandsmør. Og da Aksels mor, Skipper, har forladt familien, er det Aksel, der må forsøge at tale den ødelagte mand til besindighed. Uden held.

Så mens lyden af sirener nærmer sig og støvet fra en skamskudt Venus langsomt lægger sig, tager Aksel læseren med tilbage til tiden, før hans verden gik af lave. Til en tid hvor far Henning fyldte hele verden med sine store armbevægelser og sin høje cigarføring. Til en tid hvor mor Skipper sørgede for, at alt tog sig ordentligt ud, hvad enten det drejede sig om en af Aksels vildfarne lokker eller om det perfekte surprise party for Henning, med kendis-kok, partytelt og springende champagnepropper.

Overfladeidyllen krakelerer imidlertid brat, da Henning mister sit job og dermed også sig selv. Skipper forlader i hast den synkende skude og lader Aksel alene tilbage med en desillusioneret og dybt alkoholiseret far. Aksel prøver det bedste han kan, hvilket er mere, end man kan sig om omgivelserne, der undlader at gribe ind over for det åbenlyse omsorgssvigt. Aksel lærer  hurtigt, at voksne ikke er til at regne med, og at den eneste han kan stole på er vennen Gregers.

Ligesom i debuten ET MÆRKELIGT SKIB sætter forfatteren fokus på de svigt og overgreb, der ikke er fysiske. Hos Krumbach lurer ingen pædofile fædre og voldelige mødre i kulissen. Tværtimod er de voksnes overgreb kendetegnet ved handlingslammelse og misforstået omsorg. Som når Skipper giver Aksel en slankeoperation i julegave for at komme hans overflødige kilo til livs. Kilo han i lyntempo har taget på, siden hans verden begyndte at skride. Skipper evner med andre ord kun at fikse facaden og ikke fundamentet.

RØV OG GULVSAND er ikke en bog for tøsedrenge. Anita Krumbach skildrer usentimentalt, hvordan et barn på egen hånd forsøger at navigere i en verden, der er brudt sammen om ørerne på ham. Det gør hun skræmmende godt og med veldoserede tragikomiske elementer, der gør læsningen lettere at kapere. Som for eksempel når Henning og hans drukvenner forsøger at bage en frisbee i ovnen.

Skildringen af det ensomme barn står centralt i RØV OG GULVSAND. Aksel er selvudslettende loyal over for sin far. Han skaber orden i sit kaos og afstand til verden med chips og cola. Selvom forfaldet ses gennem Aksels øjne, er der en sær distance, fordi skildringen er blottet for følelser. Bogen igennem holdes læseren på en armslængdes afstand af, hvad der egentlig sker inden i Aksel. Hvad læseren ved om Aksel, hans følelser og håndtering af forældrenes svigt, erfares hovedsaligt gennem omgivelserne. Dette gælder for eksempel Aksels drastiske vægtstigning, som uden forvarsel for læseren italesættes af familielægen. Aksel bliver således også for læseren et usynligt barn, hvis sande behov man ser for sent.

Selvom RØV OG GULVSAND er en alvorlig historie om familieopløsning og omsorgssvigt, så er den både underfundig og stemningsfuld – og jeg vil på det varmeste anbefale den til enhver med forkærlighed for en god historie.

Skrevet af Charlotte Hitzner

Er Cand.theol. med speciale i memento mori-motiver i danske kalkmalerier. Jeg beskæftiger mig allerhelst med børnelitteratur, men er ikke for fin til at kaste et blik på skøn- og faglitteratur, hvis lejligheden byder sig.

Skriv til Charlotte

1 kommentar

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *