Alle veje fører mod kunsten – NY DANSK KUNST 12
Samtidskunsten er et junglelandskab: Uoverskuelig, svær at manøvrere rundt i og konstant i vækst. I årbogen NY DANSK KUNST 12 zoomer syv centrale stemmer ind på nogle af de mest betrådte stier i 2012, og det bliver muligt at danne sig et subjektivt overblik over kunstlandskabets brogede og mangfoldige terræn.
Citat
Der sker en privatisering af samtidskunsten, det bliver en klub forbeholdt de meget rige… De mange private kunstmuseer, der er dukket op i de seneste år i USA, Europa, Asien og Mellemøsten er et udtryk for denne udvikling, hvor samtidskunsten bliver overklassens legeplads. Forestillinger om kunst som kritik eller billeder af en anden verden er her helt forduftet.
–Mikkel Bolt
NY DANSK KUNST er en årbog, der er udkommet på forlaget Kopenhagen siden 2006. De sidste seks år har den forsøgt at give både vildfarne og hjemmevante et nogenlunde objektivt indtryk af den danske kunstscenes tilstand ved at pege på nogle af det forgangne års mest centrale tematikker og udstillinger.
I år er det besluttet fra redaktionens side at gøre op med den hidtidige autoritære og docerende tilgang, der ikke efterlod meget plads til selvstændig refleksion, fordybelse eller spontane smutveje gennem krattet.
Det nye format derimod harmonerer smukt med det forgrenede, diffuse og yderst alsidige genstandsfelt, der i dag gør det ud for den samtidige danske kunstscene. I NY DANSK KUNST 2012 præsenteres læseren således for syv meget forskellige perspektiver på kunståret 2012. Perspektiver, der tager afsæt i, omfavner eller retter sig mod kunstens mange indbyrdes forbundne verdener og lader det være op til læseren at danne sin egen fortælling.
Ud over repræsentanter fra henholdsvis galleriernes, museernes, kritikerstandens og akademiernes verden har redaktionen, særdeles beundrings- og bemærkelsesværdigt, udpeget den superkritiske Mikkel Bolt, ph.d og lektor i kunsthistorie ved Københavns Universitet, til, ligesom de seks andre udvalgte, at udtale sig om ti selvvalgte udstillinger fra kunståret 2012.
I forløsende modsætning til den gennemgående positive og særdeles anti-kritiske tone, der desværre dominerer de syv interviews, skyder Bolt med skarpt mod stort set hele den danske kunstscene. Især COPENHAGEN ART FESTIVAL og INDIA: ART NOW får en hård overhaling.
Med markante argumenter, der udspringer af en klassisk marxistisk kunstforståelse, peger han på en kunstscene, der de seneste år er smeltet mere og mere sammen med markedet. Et forhold der fra Bolts optik er problematisk, fordi det underminerer kunstens mere politiske og samfundskritiske egenskaber.
Det interessante ved Bolts synspunkt er, at det står i diametral modsætning til for eksempel Bente Scavenius, kunstkritiker på Børsen og en anden af de syv udvalgte interviewpersoner. Scavenius betragter kunstens stadig mere markante infiltrering i den økonomiske virkelighed, som en af kunstscenens mere interessante og positive tendenser. På samme måde udtaler Jacob Fabricius, direktør for Malmö Kunsthal og repræsentant for kritikerstanden, sig særdeles positivt om COPENHAGEN ART FESTIVAL, der fra hans perspektiv markerer sig ved at tillade kunstnerne at arbejde både inde i og uden for institutionen.
Med det nye format bliver det klart, hvordan bevægelsen gennem det samtidige kunstterræn er en aldeles subjektiv affære, der kan tage uendelige former. NY DANSK KUNST 12 anskueliggør således det faktum, at i dag fører alle veje mod kunsten, og kunsten selv breder sig med hastige skridt ud i stadig flere og ukendte virkeligheder.