At gabe over filosofien – Peter Kemp FILOSOFIENS VERDEN
Her foreligger Peter Kemps forsøg på at stille sig kritisk over for en række aktuelle problemstillinger og deltage aktivt i den filosofiske debat. Desværre er FILOSOFIENS VERDEN fordelt på så mange små bidder, at de tilsammen bliver en alt for stor mundfuld.
Citat
Det er filosofiens opgave at bidrage til en nutidig afklaring af de væsentlige problemer i vort samfund og vores kultur, dvs. bidrage til at se i øjnene, hvad de virkelige problemer er, og hvilke muligheder vi har for at skabe bedre livskvalitet, mere humanisering af det, som en filosof i det 20. århundrede (Theodor W. Adorno) har kaldt vort “beskadigede liv”.
Filosoffen og teologen Peter Kemp (f. 1937) har i mange år været en vigtig del af dansk filosofi, og han har skrevet bøger om vægtige filosoffer som Derrida, Ricæur og Levinas, samt om filosofiens rolle i vor tids debatter. FILOSOFIENS VERDEN er det seneste skud på stammen, hvori Kemp kommer med sit bud på, hvad filosofien kan bruges til i globaliseringens tidsalder.
Peter Kemp ser især filosofien som kritik, både af akademiske spørgsmål, men også af den politiske virkelighed – ja faktisk af hele vores virkelighed. Den polemiske måde, hvorpå Kemp angriber sine valgte emner, virker godt; den viser Kemps passion for filosofien og den filosofiske debat, han kontinuerligt bidrager til.
FILOSOFIENS VERDEN er tænkt som en helhed, der skal vise, hvordan de mange forskellige filosofiske tanker hænger sammen, og den er derfor inddelt i 3 dele (Filosofisk kritik, Pædagogisk filosofi og Religionsfilosofi) med utallige underkapitler. I forordet skriver Kemp, at den underliggende tråd af kritik og etik kan findes i alle dele af bogen, men her stopper helhedsbilledet også.
De mange kapitler i FILOSOFIENS VERDEN arbejder nemlig imod Kemps intention om en helhedsfilosofi, da de vidt forskellige emner aldrig bliver udarbejdet, men blot præsenteres på forskellige niveauer. Det er tydeligt, at Kemp har mere interesse i nogle kapitler end andre, og dette påvirker også bogens læsevenlighed: Nogle emner er forholdsvis lette at forstå, mens andre er forbeholdt folk, der i forvejen er indforståede med Kemps filosofi. Overordnet er bogen derfor ikke for alle, og det forhold kommer også til udtryk i formen. Selv om Kemp (som mange andre) prøver at gøre filosofien til allemandseje, er sproget tungt og akademisk.
Ikke desto mindre, tager I FILOSOFIENS VERDEN mange aktuelle og interessante temaer op, især i forhold til mennesket som verdensborger og generelt den pædagogiske filosofis debat om dannelse i vores globale tidsalder. De første kapitler i bogen, om eksistentialisme og postmodernisme, virker her overfor blot forvirrende og usammenhængende. Kemp er ikke konsistent i sin udlægning af de forskellige problemstillinger, hvilket gør læseoplevelsen til en rutsjebanetur af fordybelse og frustration.
Man kunne ønske, at Kemp i stedet for at skrive en bog om filosofien som helhed (i alt for mange dele), havde skrevet en bog, som holdt sig til nogle få emner, der til gengæld blev grundigere udarbejdet – Kemp har en masse på hjerte, men derfor behøver hele hans filosofiske verden ikke at foreligge i én bog.