Bag facaden – Hanne-Vibeke Holst KONGEMORDET


Med KONGEMORDET hævder Hanne-Vibeke Holst sig ubesværet blandt de store samtidsskildrere i dansk litteraturhistorie. Politisk nøgleroman eller ej, leverer KONGEMORDET først og fremmest en formidabel skildring af det danske samfund lige omkring årtusindeskiftet. Ikke mindst dets skyggesider.

Socialdemokratiet! Alene navnet kan få de små hår til at rejse sig på nakken, hvad enten man omfatter partiet med taknemmelige følelser eller bitterhed. Socialdemokratiet – det er historien om arbejderkamp på Fælleden, om smældende røde flag, om Stauning eller Kaos, om velfærd og retfærdighed for alle.

Det er også historien om nedrige dolkestød, om venner, der blev fjender og om en ”Firebande”, der såede kimen til årtiers splid. Og det er fortællingen om et parti, der 20. november 2001 gik til valg med verdens bedste kort på hånden og alligevel tabte pga. den joker, man ikke havde ønsket at tage i ed, fordi den udsendte en ram lugt af xenofobi.

Socialdemokratiet – navnet hører hjemme blandt de store fortællinger, og måske er det derfor nakkehårene rejser sig. Er også denne store fortælling ved at være forbi? Og kan partiet sætte noget nyt i stedet?

Det er i denne atmosfære af afsked med en epoke, at Hanne-Vibeke Holsts KONGEMORDET lever og ånder, og det gør den meget overbevisende. Udgangspunktet for romanen er netop den fatale valgaften i november for fire år siden, hvor Socialdemokratiet måtte se sig slået eftertrykkeligt. Denne aften er der – i hvert fald i Hanne-Vibeke Holsts version – en stor del af folketingsgruppen, som ønsker et formandsskifte. Men formanden, som i KONGEMORDET hedder Per Vittrup – i virkelighedens verden hed han Poul Nyrup Rasmussen – vælger (som virkelighedens detroniserede statsminister) at blive siddende. Det har partiets tidligere finansminister, Gert Jacobsen, imidlertid ikke tænkt sig at acceptere. Han sætter sig i spidsen for et udspekuleret spil af intriger og spin, hvis erklærede formål er Per Vittrups afgang.

Her er det selvfølgelig, at de fleste læsere (og samtlige sensationslystne dagblade) tænker ”nøgleroman!” – og javel, der er ingen tvivl om, at den historie, Hanne-Vibeke Holst opruller, har rigtig mange fællestræk med de begivenheder, der fulgte i kølvandet på den borgerlige magtovertagelse ved årtusindets begyndelse.

Men KONGEMORDET er ikke fortællingen om ”hvad der virkelig hændte”, ligesom det ville være at tage munden for fuld at hævde, at Holst hænger enkeltpersoner i den socialdemokratiske folketingsgruppe ud. Snarere er romanens figurer stykket sammen af mange forskellige politikere fra virkelighedens verden, og fortællingen om magtkampen i partiet tjener først og fremmest til at forankre fiktionen indenfor en ganske bestemt historisk og politisk kontekst.

Det er da også som skildrer at det moderne Danmark, at Hanne-Vibeke Holst for alvor udmærker sig med sin seneste roman. KONGEMORDET giver ganske enkelt et fabelagtigt tidsbillede af et samfund i forandring. Nogle ville sige opløsning. Det dramatiseres gennem et mylder af personer, der hver især spejler det moderne Danmark, og for en betragtelig dels vedkommende ikke den del, man ligefrem praler med i den store fortælling om Velfærdssamfundet. Det gælder først og fremmest det ualmindelig modbydelige portræt af Gert Jacobsens voldsramte og alkoholiserede hustru, Linda. Beskrivelsen af, hvordan hun går i hundene bag Frederiksberg-villaens nydelige facade og mandens pæne omdømme, er ganske enkelt mesterlig.

Det er bestemt ikke nogen rar bog, Hanne-Vibeke Holst har skrevet med KONGEMORDET. Den er nærmest led, men forfatterens åbenlyse indignation – først og fremmest på sit køns vegne – er ikke skinger. Snarere er den et fantastisk drive for fortællingen som helhed: En fortælling om alt dét, der gemmer sig bag facaden, bag pænheden og idealerne. Med KONGEMORDET er Hanne-Vibeke Holst helt fremme i førerfeltet blandt dansk litteraturs store samtidsskildringer, og her er det efter denne anmelders mening ikke at tage munden for fuld at pege på DE DØDES RIGE af Henrik Pontoppidan som den umiddelbart mest oplagte sammenligning. Hatten af for Holst.

Skrevet af Kirstine Ersbøll Meyhoff

Cand.mag. i litteraturvidenskab. Især optaget af gotisk litteratur, victorianske 'sensation novels' og krimier. Har desuden en forkærlighed for store episke, marathonagtige romaner - fra Margaret Mitchell til Vilhelm Moberg. Når hun bliver gammel vil hun sidde på en bænk i Sevilla og se solen glimte i Rio Guadalquivir, mens hun nusser sin marmeladefarvede kat bag ørerne.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *