Bølger i en bundfrossen spand – Nicolaj Stochholm ØDELAGT RIM


Der er noget umuligt ved digtningen i digtsamlingen ØDELAGT RIM, og det ved digtene godt. Det er det, de handler om, imens de religiøst længes, profant farer vild og medrivende flyder over i spaltede billedstrømme.

Digt

Mariatchi

Se nu flyder tiden
og mit liv er et
sukkeroprør der
brænder blidt og
konstant med en
bevægende gang
ny glød som om
i hvert skridt jeg
virkelig går efter
er jeget en enhed
faktisk flydende
som nøgne bølger
mellem bådene
på vej over mig
mægtige ocean
Flordia findes
og jeg er hverken
træt eller led
ved hver båds
to projektører
som stråler ind
i mit organiske
kunstige paradis

‘Mit Hjerte’ hedder samlingens første digt. Dermed løftes den romantiske arv frygtløst fra begyndelsen i et digt, der – udover et jeg med et hjerte, en sommerfugl og sydens hede – gammelagtigt skriver ‘om’ i stedet for ‘hvis’ og ‘blot’ i stedet for ‘bare’. Men Nicolaj Stochholms digte er ikke pasticher eller højstemt nostalgi. De er sammenfiltringer, og det frygtløse ved hans digtning beror netop på hans vilje til at fremskrive forbindelser mellem det gamle og det nye, det høje og det lave, det religiøse og det profane. Det er også det umulige ved dem, det skabagtige ved dem og det skønne ved dem.

De korte, betitlede og tegnløse digte følger hinanden i tre afsnit og er bl.a. optaget af de tre hovedpersoner ‘jeg’, ‘jeget’ og ‘digtet’, som kæmper med hinanden om retten til at danne grundlag for digtningen. ‘Digtet stikker hovedet frem/ jeg tager strubegreb og jeg/ falder på knæ jeget dominerer’ lyder det i det metafikserede digt ‘Deserting’, hvis begyndelse handler om digtes begyndelser. Tumulten og digtenes fødselskomplikationerne fører dog aldrig til stilstand eller tavshed.

Digtene taler eller synger, som de selv flere steder betegner det, trodsigt videre om kærlighed, religion og politik og om det spaltede digterjeg. De ‘ødelagte rum’ (som er titlen på samlingens tredje del) er ikke rømmede, men fyldt med rim, rytme og klanglighed. Og fyldt med svært begribelige billeder i kaskader som ‘smældende øjenvipper fra allerede brændte film æltet sammen og kronet af spidse røde læber fra studiner’ og sære, enkle billeder som ‘mit liv er et sukkeroprør’.

Digtene bærer i deres tegnløse strøm ønsket om forening i sig. Digterjeget vil gerne være et træ i natten. Digterjeget ønsker at blive forenet med elementerne, med det guddommelige og med sig selv, men det er pissesvært. Det ved digterjeget godt, og selvironien bryder velgørende ind og spiller hovedviolin i linjer som ‘Jeg bestiller hele to timers ekstra søvn hos hovedpersonen/ subjektet …’

Det besværlige ved Nicolaj Stochholms digte, for besværlige er de, er deres faren vild. Mange af digtene tager afsæt i et genkendeligt motiv eller noget ganske konkret, som skyggen fra et træ, havet eller tiden der flyder, men bevæger sig så via sammenkædende småord som ‘der’ og ‘som’ og ‘i’ og ‘så’  videre og videre. Småordene postulerer en stærk sammenhæng, ofte en årsagssammenhæng, som er svær at finde. De flakker omkring, digtene, og de få enkle eller helt konkrete sætningsstykker bliver trædesten i moradset af mulige betydninger.

Hvis man læser det umulige ved digtene, som en tjørnehæk sat omkring en bestemt mening, kommer man ingen vegne, og digtene synes indadvendte, som mumlen fra en spåmand. Går man derimod åbenhjertigt ind i Nicolaj Stochholms ødelagte rum, kan man høre en hæs moderne romantiker synge stjerner frem. Høre ham lave bølgeskvulp i de bundfrosne spande, som digte i en af hans linjer bliver sammenlignet med.

Skrevet af Lean Pejtersen

Lean Pejtersen studerer litteraturvidenskab i København. Han går stærkt ind for havet, internettet og erfaringen. Han interesserer sig meget for ny dansk litteratur og for hvad litteratur er.

Skriv til Lean

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *