Bredbagede bibelfortællinger – Robert Crumb VERDENS SKABELSE


Det paradoksale møde mellem Crumb og Biblen viser sig overraskende uanstødeligt og givende.

Citat

Alle byens mænd var enige med Hamor og hans søn Sikem, og alle af mandkøn i byen lod sig omskære.

Da de to dage efter lå med feber, greb Jakobs to sønner Simeon og Levi, Dinas brødre, hver sit sværd og trængte uhindret ind i byen…

…og slog alle mænd ihjel.

1. Mosebog rummer bestemt en høj underholdningsværdi i kraft af vold, sex, bizarre handlinger, en imponerende iver for at tage røven på andre, samt en nidkær og ganske belastende gud ved navn Gud. Min primære glæde ved Biblens indledende fortællinger er dog gensynsglæde: Skræmmende mange af de navne jeg kender fra kristendommen er nemlig proppet ind på bogens første få sider.

Faktisk fylder disse historier (om Adam & Eva, Kain & Abel, Noah, Abraham & Sara, Isak & Rebekka, Jakob & Rakel & Lea med flere, samt Josef & hans brødre) så lidt, at man meget nemt kommer til at læse dem for hurtigt i tekstform. Derfor er det næsten at betragte som et lille mirakel, at den amerikanske overprovotegner Robert Crumb nu loyalt og bogstaveligt har forsøgt at gengive 1. Mosebog i tegneserieform.

Teksten er ’fra den autoriserede danske oversættelse fra 1992 med enkelte ændringer’. Det vil sige kun let tilpasset tegneserieboblernes rammer. Det klæder virkelig fortællingerne at blive illustreret, foldet ud og trukket ned i tempo. Det er komprimerede historier, og ved en langsommere læsning får man øjnene åbnet for mange detaljer.

Et eksempel på dette er Biblens mange og lange slægtsopgørelser: Den-og-den blev så-og-så-gammel og fik de-og-de-børn, gentaget i 10 led mere. Crumb bruger gerne en side eller to på de få linjer. Han tegner hver mand og hans familie, og pludselig forstår man: Slægten og tiden spiller en meget vigtig rolle her. Det er ikke ligegyldige opremsninger.

Crumb har dæmpet sig ganske meget i sin streg, han er ikke ude på at provokere (men erkender i forordet, at han næppe kan undgå at støde nogle). Tegningerne er sort-hvide, detaljerede og researchede, men dog ganske kulørte og eventyrlige i deres indhold, som de naturligvis skal være, når det gælder mytologisk stof. De enkelte ruder er overfyldte og mørke, hvilket lægger en trykkende stemning over det hele. En ildevarslende atmosfære der skaber den rette bund for jødernes mange prøvelser. Det decideret grufulde illustreres allerbedst i ødelæggelsen af Sodoma og Gomorra, der har lånt inspiration fra senere tiders napalmbombeangreb.

Personerne er langt fra det forfinede, og kvinderne ser bestemt ud, som de skal hos Crumb: Mere end solidt byggede, storrøvede og med næsten skræmmende granatbryster. Men endnu en gang: Det er langt fra så grænseoverskridende, som man kunne forvente, når en normalt så vellystigt pervers fyr som Crumb kaster sig over incest, skæring i tissemænd, hævnmord og alle de andre uhyrligheder 1. Mosebog byder på.

Alt i alt viser Crumb sig at være en velvalgt bibelillustrator, hvilket måske ikke burde overraske. Hans fremragende tegninger til KAFKA FOR BEGYNDERE viste, at han er som skabt til at sætte billeder på klaustrofobiske, groteske og uforståelige historier med sær tiltrækningskraft og skræmmende faderfigurer.

Skrevet af Lauge Larsen

Lauge Larsen var anmelder og redaktør på LitteraturNu fra 2004 til 2010.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *