Af | 4. oktober 2006

Bubblegum og bidske bæster – Julie Nord DRAWINGS

Kom. Følg med Alice og den hvide kanin ned i kaninhullet til Julie Nords fascinerende anti-udgave af Eventyrland. Her vrimler det med storøjede lillepiger, helstøbte huller, kranieblomster, helikoptere og hundelort. Det er skægt og skingrende skørt – helt i gamle Hr. Carrolls ånd.

Blot 5 år efter sin afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi har tegnetalentet Julie Nord (født 1970) fået udgivet sine ”Greatest Hits” på bogform. DRAWINGS præsenterer en række udvalgte værker fra perioden 1999-2005, og at det hverken er et forhastet tiltag eller pure prætentiøst viser Kunststyrelsens sponsorering af udgivelsen.

Den fine samling af tegninger og akvareller afslører ved første øjekast sin righoldige inspirationskilde: Lewis Carrolls forvrøvlede historie om Alice i Eventyrland finder gennemskuelig genklang i de lyslokkede og besløjfede pigebørn, der sammen med kaniner og flokke af fantasivæsner befolker frk. Nords magiske univers af penselstrøg og streger.

Men bedst som man tror at være havnet på bunden af brønden og nu skal gadedrengehoppe ud af eventyrlandets bubblegum-lyserøde landevej, får man øje på Noget Andet. Noget, der mere minder om mareridt end om eventyrlige drømmebilleder: øjne nedstirrer ondskabsfuldt beskueren fra natsorte huller, Den lille Rødhætte har fået hugtænder og ulvekrop, og ud af Julies kønneste kruseduller vokser der slanger, tudser og morbidt grinende kraniehoveder.

Med motiviske referencer til en velkendt og genkendelig eventyrverden er man som beskuer blevet lokket lige lukt ind i et fælt, anti-eventyrligt parallelunivers. Ligesom eventyrfortællingens fiktive geografi (jf. ”I et kongerige langt, langt borte…”) ligger Nords landskaber ”Nowhere” (jf. en værktitel), men kunstneren kender sine virkemidler, når hun med truende undertoner kalder et andet værk ”Somewhere not that far away”.

At parre Rødhætte med ulven og binde blomsterbuketter af skeletter må vel betegnes som ren og skær genreforvirring. Ved Julie Nord slet ikke, hvordan man fortæller eventyr? Jo, såmænd. Og det er netop i tegnerens humoristiske og ikke mindst foruroligende sammensætning af Alice-figurer, skydeskiveramte kaniner og helikoptermønstrede horisonter, at der opstår en opdateret form af genren. Det er superinteressant, herligt uforudsigeligt og igennem kunstnerens kniplingsfine streg også underskønt at kigge på.

I kunsthistoriker Rune Gades artikel ”Hybride billeder”, der også er at finde i DRAWINGS, kan man svælge i veloplagte billedanalyser af bogens værker, men hvis Nord-nysgerrigheden endnu ikke er tilfredsstillet, kan man frem til den 21. oktober besøge kunstnerens udstilling ”Elsewhere” på galleri Mogadishni i Valby.

Nyeste anmeldelser i kategorierne Kunst,

Læs også