Bukdahl, sukdahl – Lars Bukdahl GO-GO! READYMADE 2-3
Bukdahls nye digte råber op og ter sig som de urolige drenge i klassen og skygger således for den mere tænksomme og stille Lars, der faktisk har rørende og enkel poesi at byde på.
Digt
BRØLENDE HJORT VED EN SKOVSØ
brøl brøl!
pip! pip!
kvæk! kvæk!
skvulpe… skvulpe…
brøl brøl!
kvæk! kvæk!
skvulpe… skvulpe…
brøl brøl!
skvulpe… skvulpe…
brøl brøl!
brø! brø!
br! br!
b! b!
!!
..
Åh, det ville være så sweet at få skovlen under Lars Bukdahl. Det ville være så overvældende tilfredsstillende at give Weekendavisens notoriske litteraturanmelder og stærkt idiosynkratiske kritiker lidt af sin egen medicin og derefter skubbe hans nyeste digtsamling GO-GO! READYMADE 2-3 fra sig med et veltilfreds grynt.
Men ak! det er ikke nemt at få skovlen under Bukdahl, og det er der flere grunde til. For det første fordi manden uden tvivl kan skrive – i ordets egentlige og teknisk-formelle forstand. Der er usædvanligt stort sprogligt drive og ramasjang i alle samlingens digte. Men også – for det andet – fordi Bukdahl i realiteten intet investerer i denne digtsamling. Og når en forfatter ikke sætter noget som helst på spil, er det meget svært at hænge ham op på noget, at støde sig på noget. Denne digtsamling er ren meta, ren litterær stiløvelse, helt renset for ethvert tilløb til mening eller betydning, begreber der så absolut er negativt ladede i den bukdahl’ske ordbog.
GO-GO! READYMADE 2-3 er helt formelt en gendigtning af Lars Bukdahls egen debut READYMADE fra 1987, der udkom, da han var bare 19 år. Nu skriver Bukdahl bogen igen – to gange, oven i købet – og de nye digte låner titler fra debuten. Titlerne viser den unge Bukdahls inspiration fra diverse dadaister – Duchamp, Ernst, Dali er blandt de nævnte – og på den led har kun lidt ændret sig på 19 år. Heltene er stadig helte, og det kunstneriske program det samme.
Gendigtning er en sjov ide, som man fornemmer forfatteren har moret sig vældigt med, men først og fremmest er det nok et alibi imod at blive taget til indtægt for forsøg på at skabe noget originalt. Som title(r)n(e) READYMADE mere end antyder, skal digtene måske mere ses som brudstykker af skrift og sprog der, sat op på digtsamlingens piedestal, bliver til kunst. Men den nedbrydning af kunstinstitutionen er Bukdahl i 2006 ikke bare 19, men 100 år for sent ude med.
Hvordan er så digtene? Bukdahl kan skrive, og man suser igennem digtsamlingen. At netop den høje hastighed er en erklæret intention ses i digtet ’Fartbillede’: ‘der burde være / fotofælder i digte, / der blitzede dem, / som læste for / l / a / n / g / s / o / m / t’.
Digtene ræser af sted, og som læser hænger man på i en ordstrøm af de berygtede Bukdahl ord-metamorfoser, hvor ord igennem enkelte bogstavsudbytninger skifter lyd og betydning: ‘… som er / og bliver hende selv / i hendes elv, hvælv og / skælv’, ‘Max / Alvor- / lig sjov / er her en / Factor, / celeber / elefant, / snabel- / tabel, / grå / gråd- / grød’ og ‘du battler / som en butler, / byt ler, betler’. Nye ord bliver opfundet og efterladt i et væk (‘maske / maskebalje / maskebjørn / maskebræt’), rim og remser falder over hinanden (’til daglig var Dali / usalig, usmagelig / og dybt ubetalelig, / en kali på Bali / en lukket bog at mal’ i’) og man lander tungt på side 89 uden at vide, hvad der egentlig ramte en dér.
Faren ved denne hæsblæsende fart er at eftertanken forsvinder. Og selvom det også må være et af de tilstræbte mål med Bukdahls hastige skrift, så er det synd, da de bedste digte i GO-GO! READYMADE 2-3 netop fordrer denne eftertænksomhed. Som i ’Byens Lys’ hvor en enkel bogstavsudbytning med ét giver en helt enkel og poetisk effekt:
de blå gåseøjne
på Vesterbrogades
Føtex blinker ikke,
det er så sandt,
som det er sagte,
byen plukker
alfabetet til sne.
‘Så sandt som det er sagte’, det er poesi, det er smukt, det er godt og det er frem for alt et billede man kan og skal bruge tid til at fundere over. Men det får man desværre kun meget lidt lov til for Bukdahls maniske spurt fremefter.
GO-GO! READYMADE 2- 3 falder således meget godt i hak med Bukdahls kritiske anmelderudgangspunkt. ‘Hvem gider også være kedelig?’, lyder spørgsmålet. Og meget kan man sige om Bukdahl som digter og anmelder, men kedelig er han ikke. Han er bare desværre heller ikke så meget mere end det (altså ikke-kedelig). Bukdahl gør oprør mod den tunge, vigtige digterrolle der igennem sin kunst formidler dybe sandheder til læseren. Det er alt for meget romantisk/modernistisk gejl at slæbe rundt på for ham. Men i sin bestræbelse på for guds skyld ikke at være for meget, bliver Bukdahls udgydelser desværre til ret lidt.
Er det så nok? Tja, det må være op til den enkelte læsers smag at vurdere. GO-GO! READYMADE 2-3 indeholder nogle gode og rørende digte, som desværre forsvinder i støj fra højtråbende og anmassende stilistiske meta-mutationer. Det er ikke dårligt, men det bliver heller aldrig rigtig godt. Dertil stikker GO-GO! READYMADE 2-3 simpelthen ikke dybt nok. Og bliver således desværre kun et skuldertræk værdigt.