Den nye far fortæller – Morten Sabroe FADER VOR


Kan man skrive om en far, der ikke var far? Morten Sabroe dykker ned i forholdet til sin far, Den Gyldenblonde.

Citat

Jeg havde længe foragtet min far for hans humor. Den var gammeldags, helt uden brod. Jeg kunne to af hans vittigheder udenad, jeg fortalte dem hånligt til mine venner for at demonstrere at jeg intet havde med ham at gøre. At jeg var min helt egen opfindelse, et nyt menneske der havde skabt sig selv ved at sample fra et væld af forbilleder: Elvis Presley, Bob Dylan, John Lennon, Walt Whitman, Mark Twain, Groucho Marx, James Dean, Steve McQueen.

For fire år siden udgav Morten Sabroe DU SOM ER I HIMLEN om sin mor, tårnspringersken Ingrid Sabroe. Bogen skulle egentlig have handlet om Hillary Clinton, men det kom den ikke til. Sådan går det nemlig, når man sender Sabroe på mission. Han kommer hjem med noget andet end det, man beder om. Det gør han på en måde også denne gang.

Morten Sabroe har fået til opgave at skrive om faderen Poul Sabroe, også kendt som Den Gyldenblonde, journalist og direktør for Cirkusrevyen. Han tager modstræbende opgaven på sig. Sagen er den, at han aldrig har kendt sin far, ganske enkelt fordi Den Gyldenblonde var for travlt optaget af sit liv som entertainer til at lære sin søn at kende. ’Man kan ikke skrive om en mand der ikke var der’, siger forfatteren til sin redaktør. Hun svarer: ’Du kan!’ – og sådan er det. Hvis man er Morten Sabroe, så er det netop, hvad man kan.

FADER VOR er delt i to. I første del følger vi forfatterens indledende øvelser før den umulige opgave. Han rejser til New York med sin datter, men får ikke skrevet ret meget. Han går på Den Sorte Diamant og pløjer aviser igennem fra dagene efter den 26. juli 1913, hvor faderens far, folketingsmanden Peter Sabroe, omkom i en voldsom trafikulykke ved Bramminge. Han tager afsked med hustruen Do og går i fem måneders skriveeksil i Thailand.

Anden del foregår i Thailand. Sabroe skriver. Knapt så meget om faderen, mest om sit eget liv som mand og som far: den nye far, som giver og giver, og som er der for sine børn.

Dette er ikke en bog om Den Gyldenblonde. Det er til dels en bog om Morten Sabroe, men FADER VOR handler frem for alt om fædre og sønner. Peter, Poul og Morten Sabroe, Ernest Hemingway og Gregory Hemingway, sønnen Cal i Øst for Paradis. Beretningen om berømte og berygtede fædre og sønner flettes ind i Sabroes egen historie. Samlet skabes et billede af, hvilken betydning en far har for sin søn, nærværende eller ej.

Sabroe følger samme spor, som han plejer. Han har de samme idoler, Bob Dylan og Hunter S. Thompson, med i bagagen, billederne er rablende vanvittige, stoffet er personligt og sarkasmen vælter ud over siderne. Via raseriet, ironien og sarkasmen forsøger han både at skrive sig ind på faderen og skyde den ’som far så søn’-tanke, der ellers ligger lige for, i sænk.

Det sidste lykkes ikke helt. Det kan godt være, at Den Gyldenblonde lukkede sig inde i sin revyboble, og selvom sønnen har krummet tæer, hver gang hans far fyrede onelinere af, har han nok alligevel arvet en ting eller to fra causøren Poul Sabroe. Det reflekterer han også over ret tidligt i bogen, hvor han husker tilbage på dengang, han faldt over en artikel:’… jeg kan huske følelsen af at det jeg læste, var noget jeg havde skrevet. Det var det ikke. Min far havde skrevet det.’

FADER VOR er en umulig bog om et forhold, der aldrig har eksisteret. Det er historien om en søn, der – som reaktion mod faderen – skrev sig ind på sin helt egen hylde inden for journalistikken, præcis som faderen selv gjorde. Kun Morten Sabroe kan skrive så præcist om så umuligt et emne.

Skrevet af Marie Hauge Lykkegaard

Cand.mag. i dansk fra Københavns Universitet. Har også læst litteraturformidling ved Universitetet i Oslo.

Skriv til Marie

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *