Det er ikke forbudt, hvis ikke det bliver opdaget! – Ole Clifford DET 11. BUD


Mafioso magtkamp om et bronzealderfund, der sætter spørgsmålstegn ved verdensreligionernes fundament og hele den vestlige verdens opbygning. Det er i al beskedenhed omdrejningspunktet i Ole Cliffords nye thriller – Det 11. Bud

Kærlighed mellem en dansk arkæolog og en italiensk udgravningschef og et epokegørende bronzealderfund. Lyder det som en sødladen opskrift på spændingslitteratur, så kast en hilsen fra det ydre rum, der har ligget begravet under jorden de sidste 2000 år oven i plottet. Et sådant fund trækker tæppet væk under både jødedommen og kristendommen, og ikke mindst skægget af Moses, da det antyder, at de 10 bud faktisk kommer fra en fjern planet !

Se en sådan opdagelse virker som en magnet på alt, hvad der kan krybe og gå af magt, den kræver sikkerhedsforanstaltninger der overgår terrorrisikoens ditto, og når man så henligger handlingen til Italien, er der langt op til en ægte mafioso-thriller med både korrupte politibetjente, excentriske samlere og indblanding af intet mindre end CIA og NASA.

Det er med andre ord ikke kedeligt. Plottet er godt skruet sammen, der er ingen løse ender, og spændingen stiger som den skal. Ole Clifford har skrevet en harmonisk spændingsroman, der sagtens kan ligge på natbordet hos både mor og far. Spørgsmålet er, om det også er så dybt, som alle hentydningerne til menneskehedens oprindelse og bronzealderfundets betydning for konkliften i Mellemøsten gerne vil gøre det til. Det er faren ved det ambitiøse projekt, at ville skrive om alle de Store Ting i Livet og samtidigt underholde både hvad spænding og hvad kærlighed angår.

Titlen Det 11. bud er ubevidst eller bevidst lånt fra Poul Ørums roman fra 1973, der omhandlede det uskrevne bud : Det er ikke forbudt, hvis det ikke bliver opdaget. Det kan man også sige om Ole Cliffords overambitiøse bogprojekt.

Skrevet af Jannie Schjødt Kold

Har altid tændt på ord og brugte som barn mere tid i selskab med De Fem end med familien. Rykkede til København og læste Litteraturvidenskab og filosofi, og var i en periode også ugens gæst på Teatervidenskab. Startede sammen med Nanna Goul webmagasinet www.litteraturnu.dk Har gennem tre år arbejdet med kommunikation og ledelse for Dansk Røde Kors i hovedstaden og i to år været skrivende webredaktør hos Egmont Magasiner. Nyder nu at sidde i eget kontor på Vestegnen, hvor hun sammen med journalist Marianne Bindslev driver det journalistiske produktionsselskab Westendstory.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *