Det talende hoveds indsigt – David Byrne HOW MUSIC WORKS
David Byrne fra Talking Heads har begået en fremragende genrehybridisk bog om, hvordan musik fungerer. For musiknørder og fans er den dog mest.
Citat
I first heard purple “Purple Haze” over a transistor radio when I was a kid, and I remember telling my dad that something new had happened. I exicitedly explained him that electronic music (the weird sounds of Stockhausen and Xenakis that I was vaguely aware of, to say nothing of the Theremin) was, via the amplified guitar in Hendrix’s hands, now being melded and shaped by an acoustic instrument.
David Byrne er mest kendt som hovedmanden og forsangeren i det excentriske artfunkpunkrockorkester Talking Heads, der havde deres storhedstid i sluthalvfjerdserne og startfirserne med hits som ‘Burning Down The House’ og ‘Once In A Lifetime’. Mindre kendt er han som filmskaber, billedkunstner og digter.
HOW MUSIC WORKS er en mærkelig blanding mellem en selvbiografi, og en guide til hvordan man overlever som kunstner i en branche i konstant forandring. Hvis man her forventer selvudleverende anekdoter om rockstjernelivets op- og nedture, og behind-the-scenes-indblik i en rocksangers turbulente liv, går man forgæves. David Byrne virker som en kunstner, der har undgået de fleste faldgruber ved at være berømt, og som i dén grad har styret sin karriere, samtidig med at han har været nysgerrig og nyskabende.
HOW MUSIC WORKS handler naturligvis om David Byrne, men den handler også om antropologiske kuriosa, som historier om hvordan grammofonen har forandret måden mennesket hører musik på, forskellen på digital og analog optagelse, og hvorfor nogle spillesteder fungerer bedre end andre ud fra et akustisk synspunkt, hvordan man holder et budget på en turné, samt en grundig gennemgang af de (seks) mulige forretningsmetoder, Byrne mener der findes i pladebranchen.
David Byrne fortæller om, hvorfor og hvordan han overhovedet kom ind i musikbranchen, hvordan Bing Crosby var en pionér som sanger, og om hvordan Byrnes egen milde form for Asbergers syndrom og hans generthed har gjort, at han har kunnet fokusere på sit musikalske virke og abstrahere fra det omkringliggende.
HOW MUSIC WORKS fortæller også historien om den tidlige inkarnation af Talking Heads, der boede tæt på de legendariske spillesteder CBGBs og Max´s Kansas City, hvor den spirende punkbevægelse med bands som Television, Ramones og Patti Smith Group havde sit udspring. Samtidig taler Byrne om som musiker at vælge sit visuelle udtryk og om musikstudiets endeløse muligheder, selv for en komponist som David Byrne, der ikke er skolet og kun læser noder til husbehov.
David Byrnes litterære stil er ligesom man også kender det fra Talking Heads’ tekster en kombination af naivisme og indsigt. David Byrne skriver en letflydende, legende, personlig og ofte humoristisk prosa fyldt med pudsige tankespring og rammende pointer. En anke ved bogen kunne være, at David Byrne ikke taler så meget om det efter sigende voldsomme brud med Talking Heads – eller er specielt personlig omkring sine andre samarbejdspartnere.
HOW MUSIC WORKS er ikke oversat til dansk endnu, men bestil den, hvis De er til en underholdende, krukket, ofte morsom og indsigtsfuld indføring i musik, og hvordan den virker, fra en sand original. Alt sammen meget nørdet, men også usædvanlig velskrevet og underholdende.
hvis jeg skal have noget skrevet færdigt i en fart, hører jeg altid den her:
http://www.youtube.com/watch?v=UW1IqW6kNdU
den pumper blodet helt ud i fingrene, og de løber så hurtigt de kan, flygter nærmest, jeg læste et sted at talking heads’ musik er blevet kaldt “angst-funk”, og jeg synes det er en meget rammende beskrivelse af musikken – funky men også pænt bange!
fed anmeldelse, by the way.
Jeg har det på akkurat samme måde – og tak for feedback 🙂