En forfatter kan være stolt – Ina Merete Schmidt FRA DAG ET
En spontan og jubelagtig klapsalve. Dette var min umiddelbare reaktion efter endt læsning. Jeg klappede af sproget i den, af de morsomme kapiteloverskrifter og ikke mindst af de gode personbeskrivelser.
Handlingen i romanen er set før: Isa er som lille pige blevet overset af sine rige og fortravlede forældre. Hun flytter til Paris for at komme væk fra dem og for at finde sig selv. Men Isa opdager, at hun ikke kan løbe fra sin fortid. Hun bliver opsøgt af sin barndomsven Melvin, og med ham dukker minderne fra barndommen op. Isa opdager, at fortiden larmer for meget, og hun opsøger derfor sine forældre.
Dette er en god, klassisk hjem, ude, hjem-fortælling. Men det interessante ved FRA DAG ET er, at denne klassiske fortælling er vævet sammen på sin helt egen måde. Først og fremmest får vi fortalt barndomsminderne i en meget scenisk nutid. Det skaber levende billeder, og barndomsdelen bliver dermed lige så interessant at læse, som voksendelen er. Erindringerne fra barndommen og oplevelserne i voksenlivet bliver fortalt skiftevis, og det skaber en variation, der gør, at man er interesseret i handlingen gennem hele romanen.
Det vellykkede ved denne fortællerform er, at fortiden (før Isa tog til Paris) og nutiden (mens hun er i Paris) mødes i slutningen af bogen. Dette møde gør, at der gives svar på de spørgsmål, der er dukket op under læsningen. Man forstår, hvorfor Isa er rejst til Paris, og hvordan hun mødte sin sambo Lotta. Og samtidig kan Isa ved denne endelige konfrontation med sin barndom sættes fri. Dette er meget fint konstrueret af Ina Merete Schmidt.
Tonen i FRA DAG ET er morsom og meget cool. Emnet, som Ina Merete Schmidt behandler, kan hurtigt blive for patetisk, hvis sproget er for følsomt og højtideligt, og det er derfor en rigtig god tone, Schmidt har valgt. Tonen skaber en distance til det tunge emne og den gør, at romanen er fornøjelig at læse.
Den eneste anke, jeg har mod FRA DAG ET, er det alt for farvestrålende cover, der minder om coveret til Tine Brylds ungdomsbog PIGE LIV. Dette cover matcher slet ikke indholdet. Desuden er heller ikke bagsideteksten repræsentativ for romanen. Bagsideteksten handler slet ikke om FRA DAG ET.
Hvis romanen ikke får høje salgstal, kan det kun være pga. omslaget. Med dens indhold bør den sælge godt.