En litterær plattenslagers bekendelser – Peter Carey MIT LIV SOM FALSUM


Der er gang i den, rigtig meget endda, i Peter Careys nye, hæsblæsende svindlerroman.

Citat

Hvad er det værste der kan ske? At jeg lægger an på dig? Micks, for faen – det er sgu bare en uge af dit liv. Vi kan hurtigt nok komme ned og mugne i jorden. Tag nu med.
Det afgjorde sagen – det med at mugne. Efter frokost plyndrede jeg vores pengeskab og tog de sidste af tidsskriftets småpenge. På King’s Road anskaffede jeg femogfyrre pund i rejsechecks, et par sandaler og en sommerkjole. Således forberedt trådte jeg ind i en labyrint, som jeg stadig, tretten år efter, ikke er sluppet ud af.

Australske Peter Carey har specialiseret sig i at skrive en helt egenartet form for røverhistorier. Opskriften er en eller flere dybt excentriske hovedpersoner i et humoristisk og halvmagisk univers, tilsat Australiens mytologi og skrevet i en blanding af rablende modernisme og solid victoriansk fortælletradition á la Dickens og Stevenson. Det lyder måske lidt skematisk (om end indviklet), og det er det sådan set også. Men det virker, og Carey har to Booker-priser og over en halv million læsere til at bevise det.

MIT LIV SOM FALSUM forråder ikke formelen. Lige fra starten kastes læseren ud i Careys dragende og komplicerede spind af fortællere og sidefortællinger, der overordnet ser ud som følger:

Den litterære redaktør Sarah Elizabeth Jane bliver inviteret til Malaysia af den sleske, afdankede digter John Slater. Hun bliver imidlertid overladt til sig selv i Kuala Lumpur, hvor hun støder på australieren Christopher Chubb. Han har en meget lang livshistorie, han gerne vil fortælle Sarah, og en upubliceret – og efter sigende genial – digtsamling af en vis Bob McCorkle at give hende som belønning for at lytte.

Den mystiske Chubb har nemlig brug for oprejsning. I hjemlandet er han berygtet for at være en litterær plattenslager, hvis svindelnummer først ydmygede en respekteret kritiker og senere kostede ham livet. Men Chubbs utrolige historie er kun lige begyndt. Hans litterære fupkreation, Bob McCorkles, er nemlig i live, og det er ham som dræbte kritikeren, hævder Chubb.

Filmisk er vist det bedste ord til at beskrive romanen. Hovedpersonerne er let genkendelige typer, som – meget bekvemt for det stramtsiddende plot – er blevet udstyret med hver deres dystre hemmelighed og derpå placeret midt i Malaysias eksotisk myldrende fremmedhed.

Stemningsbillederne fra Kuala Lumpurs hektiske markedspladser og skumle barer er ganske fortrinlige. Til tider føles det faktisk som at sidde med en Indiana Jones roman, men vel at mærke en begavet én af slagsen. I forbifarten gives der nemlig plads til et litterært gennemsyret univers (digtere som Eliot, Pound og Mallarmé nævnes i flæng) med en undertone af pastiche over gotiske klassikere som FRANKENSTEIN og DR. JEKYLL & MR. HYDE

Carey formår at formidle det eventyrlige og halvmagiske i Sarahs søgen efter ”den hellige gral” samt holde et højt tempo, så historien kun en sjælden gang mister pusten. Hertil knytter det eneste reelle kritikpunkt sig da også; i passager, hvor der ikke sker en farligt masse, skinner det glimtvis igennem, at romanens figurer ikke er så meget mere end deres funktion i fortællingen.

Men skidt pyt med det. MIT LIV SOM FALSUM er måske ikke noget mesterværk – eller blandt Peter Careys bedste romaner for den sags skyld. Solid og intelligent underholdning er den derimod, for dem som godt kan lide action, men foretrækker det med de små grå slået til.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *