Endnu en bog at tage vare på? – IN WORDS DROWN I
En bog er en bog er en udstilling er et projekt er et rum. Bogen IN WORDS DROWN I dokumenterer en udstilling og et forsøg med litteratur i andre formater end det trykte.
Citat
Dødsbo: Bogreolen som koordinater i et tankesæt. Bedstefars gamle harddisk, bunker af filer, batteriet er gammelt, udtjent,
hele molevitten placeres i en papkasse med en defekt støvsuger og en bulet
Le Klint-lampe.
fra Thomas Hvid Kromanns (bogen)
Jeg har fået no155 af 200 bog-eksemplarer, udgivet som afslutning på udstillingen IN WORDS DROWN I, vist på Roskilde Bibliotek i slutningen af 2012. Udgivelsen har hæftekarakter, men er også et unikt eksemplar i en serie. Det bliver jeg gjort opmærksom på, når jeg blader og læser Anita Hvonbech Pedersens tekst til mig: Kære Læser. Men jeg holder den lukket et øjeblik endnu, for at se på omslaget. Her står der også ’kære’ på en stiplet linje med plads til mit eget navn. Og nedenunder: ’I dine hænder holder du den første bog fra In Words Drown I. Pas godt på den.’ IN WORDS DROWN I er et dokument, et hæfte, et katalog – en bog.
Resten af omslaget er i en farveskala af blå, gul, rød og grøn som kulørt slikpapir eller en olieplets graduering på en vandpyt. Men tættere på ser jeg, at farverne er pixelerede, som når man zoomer ind på et digitalt billede. Måske er bogens omslag en skærm?
IN WORDS DROWN I vil undersøge litteraturens tværmediale potentiale, og hvad der sker, når litteraturen virker uden for bogen. Kurator Mille Højerslev Nielsen bad fem forfattere – Amalie Laulund Trudsø, Cia Rinne, Kristoffer Raasted, Nikolaj Zeuthen og Peder Frederik Jensen – om at skabe et værk til udstillingen. Dogmet var, at værket ikke måtte være en bog. IN WORDS DROWN I er litteratur i et bredere felt, men også en formidlingsøvelse på et folkebibliotek. Og herom siger Mille Højerslev Nielsen:
– Fokus er på biblioteksrummet, udstillingens fysiske rammer. Jeg synes, at biblioteket er interessant som udstillingsrum, fordi det er meget demokratisk, i og med biblioteket er for alle.
I min bog dokumenteres udstillingen i sorthvide fotografier, og jeg bliver slået af mængden af skærme og valget af videoinstallationen som medie. Peder Frederik Jensens værk skiller sig markant ud ved at være en skulptur, der som en skibsstævn bryder gennem bibliotekets vindue. Det er vanskeligt at vurdere udstillingens rumlige formåen ud fra fotomaterialet, men i sammenligning med skulpturen, der både bryder og kommenterer rummet, virker skærmenes flader netop flade og umiddelbart ikke mere udadvendte end bogen på hylden. De to formater synes ikke at forbinde sig, men at stå på hver deres hylder.
Det undrer mig i det hele taget, at litteraturens visuelle potentiale fremhæves, mens det auditive og taktile ikke berøres (med undtagelse af Cia Rinne og Sebastian Eskildsens lydværk SOUNDS FOR SOLOISTS, som i øvrigt også blev vist på Louisiana Lit). Mille Højerslev Nielsen siger det tydeligt: “Jeg har en forestilling om, at det at læse og det at opleve litteratur i virkeligheden er meget visuelt. Når man læser litteratur, danner der sig ofte billeder i ens hoved.” Sandt nok, men læsningen skaber lige så ofte lyde og kropslige fornemmelser. IN WORDS DROWN I mangler den synæstesi og multimodalitet, den selv efterlyser. Nogle steder er den faktisk mere skærm end sansning.
IN WORDS DROWN I er også og ikke at forglemme en tekstsamling især om forholdet mellem internet og litteratur, bagerst findes et appendiks med litterære bidrag af de fem forfattere. En af de mest interessante tekster er Thomas Hvid Kromanns, som i et væld af citater og optegnelser undersøger forholdet mellem trykt bog, e-bog og net-tekster i et samlet læserum.
IN WORDS DROWN I er projekt, udstilling, tekstsamling, teoretisk overvejelse og skønlitteratur. Og så er den også en trykt bog, der endda med en gammeldags henvendelse byder een velkommen som ’kære læser’. IN WORDS DROWN I kunne være skarpere og bredere, men er en idé og en bog, jeg gerne tager vare på.