Fascismen i os alle – Philip Roth KOMPLOTTET MOD AMERIKA
Historisk ‘what if’ bog, der fremragende opbygger en uhygge og frygt, men som slutter alt, alt for let.
Åh, den skulle have været længere, Philip Roths nye roman KOMPLOTTET MOD AMERIKA. Meget længere.
Det er ellers ikke, fordi det er en tynd bog, den gamle mester Roth har leveret. 384 sider plejer at være alt nok til både en indledning, midte og slutning, men i dette tilfælde er slutningen alt for kort, alt for hurtig og alt for let. Og det sætter et uforløst punktum for en ellers fremragende bog.
Men lad os begynde med begyndelsen: KOMPLOTTET MOD AMERIKA spænder over tre års amerikansk historie, fra juni 1940 til oktober 1943, men det er en amerikansk historie, vi ikke kender igen. KOMPLOTTET MOD AMERIKA er nemlig en klassisk ’what-if’ roman, der i fiktionsform undersøger, hvad der ville være sket, hvis isolationisten og nazisympatisøren Charles A. Lindbergh havde vundet det amerikanske præsidentvalg i 1940 i stedet for Franklin D. Roosevelt. Dette lyder måske utænkeligt og langt ude, men ikke i Roths romanunivers, der på en overbevisende måde viser, hvordan det rent faktisk let kunne være gået sådan.
Og det er det, der på én gang er det uhyggelige og fantastiske ved Roths roman: At Hitlers udenrigsminister von Ribbentrop i 1941 kommer på høflighedsvisit i Det Hvide Hus, at Tyskland, USA og Japan i 1941 sammen indgår en ikke-angrebspagt og at amerikanske jøder bliver tvangsfjernet fra deres hjem i byerne, kommer slet ikke til at virke så utænkeligt og umuligt, selv for os, der jo kender den rigtige historie. Virkeligheden afslører sin skrøbelighed i Roths dæmoniske tvist, der effektivt viser, hvor små skred der skal til, for at verdens gang kommer til at se helt anderledes ud.
Romanen har to niveauer: Det storpolitiske niveau, hvor vi følger de store, nationale og internationale følger, Lindberghs valg til præsidentembedet har; og det personlige og private niveau, hvor vi møder familien Roth og den 7-årige Philip og de følger, Lindbergh får for den lille familie og det jødiske kvarter i Newark, hvor de bor.
Alle personerne i romanen er virkelige, helt fra Lindberg og Roosevelt til Roth-familien selv, hvilket er med til at give historien en ekstra, interessant drejning. Man ved jo, at intet af det, der sker med hverken Roosevelt eller Roths egen far virkeligt skete, men samtidig viser denne leg med fiktionen og den ‘rigtige’ historie, hvad der sagtens kunne have været sket. Det kontroversielle er selvfølgelig, hvordan helt almindelige amerikanere, der i virkelighedens verden kæmpede mod nazismen i anden verdenskrig, i Roths bog er de selv samme, der forfølger, undertrykker og i sidste ende dræber deres jødiske landsmænd. Historiens grænse er knivskarp hos Roth og ingen er hellige.
Fascismen findes i os alle og kan finde udtryk på de mest bestialske måder, selv hos mennesker der anser sig selv for civiliserede og næstekærlige. Det er pointen i KOMPLOTTET MOD AMERIKA, og det er djævelsk snedigt og overbevisende fremført. Men det fører os tilbage til slutningen, der, uden at den skal afsløres, så dog finder sin afgørelse alt, alt for let. Hvor romanens sidste 100 sider bygger op til en mere og mere spændt og dramatisk kulmination, fiser historien i stedet ud med en løsning og et klimaks, der er for tyndt og for ukompliceret og som på mange måder modsiger resten af bogens grundtese: at dette sagtens kunne have været virkelighed. I stedet spises læseren af med et hurtigt snuptag, der med det vuns retter op på alle problemer og kriser, der er bygget op i løbet af romanens 384 sider. Det er ærgerligt! – og unødvendigt, når nu Roth gør det så godt helt frem til slutningen.
Men altså. KOMPLOTTET MOD AMERIKA er en spændende og fascinerende bog, som man haster sig igennem. Blandingen af storpolitik og det helt nære børneunivers fungerer upåklageligt, og den stigende uhygge og frygt kryber langsomt ind under huden på læseren. Det er fremragende og absolut anbefalelsesværdigt.
Så lad gå, at de gode vinder for let til sidst.