Af | 7. september 2009

Fejring af fremtiden – Fantasticon 2009

For femte gang arrangerede foreningen Fantastik Fantasticon i weekenden d. 29. og 30. august i Vanløse Kulturhus. Fantasticon er en festival, eller ’convention’, for science fiction, fantasy og horrorlitteratur.

Nogle vil måske gå så vidt som til at kalde det underlødig litteratur, som primært henvender sig til mænd i 20’erne og 30’erne, der klæder sig ud i kostumer og snakker klingonsk. Men her skal man passe på, for selv om deltagerne på Fantasticon ganske vist primært var folk fra selvsamme segment (jeg så ingen udklædninger, men fik både en nøglering og en kuglepen fra den danske Star Trek-fanforening), så kan disse genrer meget mere end blot at underholde mandebørn der bor hjemme i mors kælder. Bevares, der findes naturligvis mængder af bras, men hvis man navigerer omhyggeligt, venter der mange fantastiske oplevelser.

Programmet på Fantasticon var især vægtet mod science fiction, som da også er den mest interessante genre af de tre. De to æresgæster var begge britiske science fiction-forfattere: Charles Stross og Gwyneth Jones, som tilsammen kan fremvise en imponerende række af nomineringer og priser for deres værker. Hvor Gwyneth Jones skriver i den lidt blødere ende af science fiction-spektret (dvs. uden stor fokus på teknologi), skriver Charles Stross hård science fiction, og såkaldte rumoperaer, som er episke fortællinger fra verdensrummet, hvor størrelsesforholdet hedder civilisationer og galakser. Det er vel en naturlig konsekvens at have stort fokus på teknologi, når man har en kandidatgrad i computer science, som Stross har, og desuden er uddannet farmaceut.

Charles Stross blev interviewet af Niels Dalgaard, som har oversat nogle af Stross’ noveller til dansk i samlingen ANTISTOF (Science Fiction Cirklen, 2009). Stross fortalte, at han skriver til folk med en baggrund inden for computere og IT, hvor man før i tiden skrev til ingeniører og fartentusiaster, og hvordan science fiction i fremtiden nok vil blive skrevet af og til biologer.

Stross brød igennem i 2003 med SINGULARITY SKY og har siden produceret omkring 15 titler, som varierer enormt i stil og genre. Han keder sig hurtigt, som han siger, og selv om hans forlæggere gerne så, at han producerede den første succesfulde bog igen og igen, foretrækker Stross at eksperimenterer. Det har blandt andet resulteret i de såkaldte ’Bob Howard – Laundry’ bøger (THE ATROCITY ARHCIVES og THE JENNIFER MORGUE), som formår at blande spionromanen med horrorromanen, inklusiv en humoristisk satirisk tilgang til bureaukrati og ikke mindst rumvæsener hentet fra den amerikanske horrorforfatter H.P. Lovecrafts univers. Stross snakkede også om ideer, han havde med at skrive en blanding af en P.G. Wodehouse- (ham med butleren Jeeves) og en H. P. Lovecraft-horrorroman, som fx kunne hedde ”Scream for Jeeves!”

Alt i alt leverede Fantasticon ’09 mange gode og spændende interviews, oplæg og debatter, og også nogle, der var knap så gode. Der var en tendens til at tale meget indforstået, så os der er knap så velbevandrede blev sat af. Men jeg valgte at tage det som en udfordring, og har nu samlet mig en lang liste med værker, der skal læses til Fantasticon ’10, så jeg kan vise alle de andre, at jeg også kan min science fiction.

Nyeste anmeldelser i kategorierne Reportage,

Læs også