Flerdimensional fiktion – Svend Åge Madsen DEN UGUDELIGE FARCE


Hvor tit mister De ubevidstheden? Hvor tit går De ubevidstløse rundt? Ofte, sjældent eller aldrig?

Jazzmusikeren Jesper, hovedpersonen i Svend Åge Madsens DEN UGUDELIGE FARCE kan svare ”ofte” til begge spørgsmål, og med mindre man kender til fænomenet personligt, vil (læse)oplevelsen være af en spændende og lettere skizofren karakter.

Jesper slår hovedet og ved den lejlighed mister han ubevidstheden. Så hvor ubevidstheden normaltvist ville træde ind og ordne tingene i øvre og nedre kategorier, vælter tingene frem side om side. Rent visuelt spaltes siderne i bogen flere steder i to, så to mulige historier fortælles side om side.

Evnen til miste ubevidstheden, få det til at slå KALAK, beholder Jesper på hele hans voldsomt eventyrlige rejse til mulighedernes land, Amerika for cirka 40 år siden.

Svend Åge Madsen har netop fejret sit 40-års jubilæum som forfatter, og til alle tider vævet filosofisk tankegods ind i det originale plot, han også er eksponent for. Eller også er det omvendt.
Det er i høj grad i hovedet, det foregår i Sven Åge Madsens bizarre og fascinerende univers. Og i sproget, som hovedet producerer bevidst og ubevidstløst.

Indholdsmæssigt bedriver Jespers mangfoldige versioner af fortællingen en art religiøs undersøgelse. Romanen indeholder interessante og originale bud på, hvordan gudernes tilstedeværelse afsløres for menneskene; som et rundhyl – den hylelyd en mikrofon og en højtaler i fysisk nærhed fremkommer for eksempel.

Forviklingerne på Jespers mentale og fysiske rejse er mange – så mange at et referat nærmer sig en umulighed. Der er lige dele Madsensk filosofi og Madesensk plot med fængselophold og mord til følge. Kedeligt bliver det aldrig, om end formen med de mange versioner af fortællingens videre forløb virker lidt anstrengt i længden.

Eksperimentet er overraskende, originalt, tonen vittig og budskabet humant opdragende – det er i sidste ende en dannelsesrejse til hjernes skjulte og uendelige muligheder, Madsen inviterer sine læsere med ud på. En rejse, der er værd (og svær) at skrive hjem om.

Skrevet af Jannie Schjødt Kold

Har altid tændt på ord og brugte som barn mere tid i selskab med De Fem end med familien. Rykkede til København og læste Litteraturvidenskab og filosofi, og var i en periode også ugens gæst på Teatervidenskab. Startede sammen med Nanna Goul webmagasinet www.litteraturnu.dk Har gennem tre år arbejdet med kommunikation og ledelse for Dansk Røde Kors i hovedstaden og i to år været skrivende webredaktør hos Egmont Magasiner. Nyder nu at sidde i eget kontor på Vestegnen, hvor hun sammen med journalist Marianne Bindslev driver det journalistiske produktionsselskab Westendstory.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *