For så vidt kan mange af basistingene være udmærkede – Kristina Nya Glaffey LYKKEJÆGERE


Kristina Nya Glaffey debuterer med en række stiløvelser, der begavet i deres humor er alt andet end blege og livsfjerne. Som en papegøjeflok på en lang pind duplikerer hendes tekster stemmen allerdybest nede i folkedybet Danmark.

Citat

– Han kan godt se, hvad hun mener. Det, han opponerer imod, er det der sort-hvide verdensbillede. For hendes skyld kan han godt tale helt almindeligt, han er ikke til forelæsning. Det er det samme hykleri, alle de ord. Hvorfor skal han begynde at tale sådan, fordi han er startet på universitetet. Han vil gerne vide hvordan sådan. Sådan, OPPONERER IMOD, siger hun.

Kristina Nya Glaffey (28 år, forfatterskoleelev 2003-2005) har sammenstykket sin lille fine bog af to asymmetriske halvdele: Første del består af ni korte prosastykker, der hver især portrætterer en person, et par eller en familie. Anden halvdel består helt omvendt af en række fortløbende tekster, scener, tableauer, der alle er centreret om udlandsdanskeren Jørgen og hans tilværelse i Brasilien.

LYKKEJÆGERE virker derfor monteret og usammenhængende, hvilket nok er en helt bevidst strategi, der skal give ekstra vind til Nya Glaffeys distancerede og blot-beskrivende prosastil. Den nye forfatter vil gerne være (og er) cool. Hun holder sig til at vise frem og forsøger ikke at stille an.

Tricket, Nya Glaffey udfører med stor svirpende sikkerhed, er selv at træde tilbage for at give uforbeholden plads til den mest provinsielle snusfornuft. Forfatteren lader en papegøjetale fra folkedybet bedømme de portrætterede personer i desorienterede, hakkende og talesprogsnære sætninger, hvor store læs udtrådte floskler tages i brug. Stemmeføringen er mundret, og hapset lige som den ville have optrådt ude i virkeligheden.

I bogens første del er det et fjernsynskiggende og billedbladsbladrende ”vi”, der i lige linie fra Per Højholts GITTEMONOLOGER giver sin uforbeholdne mening til kende. Højholt talte om Gitte som et talerør for det tavse flertal, og når den gennemsnitlige holdning – ormestukket af fordomme – dengang fik taletid, slog det gnister. For som oftest er der ikke langt fra kliché til sandhed.

Nya Glaffey lader folke-vi’et plapre løst og fast om de folkelige kendisser Anja Andersen ”hun kan bare ikke styre sig”, Prins Henrik ”lidt af en kunstnersjæl faktisk, musik, poesi, den franske arv fornægter sig ikke” og Lars Larsen ”det er ikke den store service, der bliver sat resurser af til. Igen, det er en del af konceptet, den måde han får det til at løbe rundt på, og for så vidt kan mange af basistingene være udmærkede” (Søren Ryge springer vi henover i al ubemærkethed, da teksten om ham slet ikke er oppe i samme gear som de øvrige).

I bogens anden del går den uendelige vejren igen i den tæt klistrende men dog distancerede tredjepersonsbeskrivelse af brasiliensfareren Jørgen. Jørgen ”ville ikke lege moralens vogter, og det var ikke fordi han havde nogen præfabrikerede holdning til det” hedder det i en af de mange rammende præciseringer af Jørgens forsigtige snusfornuft. Men er der noget, han excellerer i, så er det netop præfabrikerede holdninger.

Når Jørgen støder hovedet ind i kulturforskelle og, ja, bare små justeringer i forhold til det, der er normalt i hans optik, så falder han pr. refleks tilbage i klichérnes trygge mønster, der fungerer som et sikkerhedsnet under det fremmede. Og jeg skal love for, at det bliver sjovt, når Jørgen (i gengivet form) causerer om universitetet, om social uretfærdighed, om danskheden, om homoseksualitet:

– For hans skyld kunne folk gøre som det passede dem, så længe de ikke generede nogen med det […] så længe vi andre også havde lov at være her.

Det brede grin har retning lige tilbage i fjæset på læseren. Ha ha ha, øh hvem sagde pseudo-rummelighed?

Skrevet af Søren Langager Høgh

Født 1977 Cand.mag, dansk og litteraturvidenskab, Københavns Universtitet Ph.d.-stipendiat med titlen ""Litteraturens ting"", Københavns Universitet.

Skriv til Søren

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *