Forstyr mine cirkler, please – Naja Marie Aidt & Viggo Madsen TAG OG KYS DET HELE FRA OS


Anden runde af Forlaget Nords serie af dobbeltforfatteri fungerer væsentligt bedre end første runde gjorde. Det knapt så umage par, Viggo Madsen og Naja Marie Aidt, har overtaget stafetten fra Jens Blendstrup og Vibeke Marx og iværksætter eksperimentet som en dirrende spændstig binaritet af konkretisme, lyst og bibelhistorie.

Ud fra den bundne og særdeles håndværksagtige opgave at tegne cirkler med en passer i diverse tekster og derefter forfatte en tekst med de ord, de respektive cirkler skærer igennem (pyha), har Viggo Madsen og Naja Marie Aidt kreeret en fælles bog. Resultatet kunne man kalde bæredygtig poesi eller slet og ret: genbrugslitteratur.

Men her skilles vejene så også, for om noget så viser TAG OG KYS DET HELE FRA OS, at selv den mest specificerede skrive-manual kan gribes meget forskelligt an.

Madsen lægger ud med sit afsnit på syv digtting. Han er gået ganske naivt til opgaven og forlænger i sine tekster loyalt den instrumentelle metode for udvælgelse af ord. Et kasseformet digt i hver sin ende af Madsen-delen, sætter en ramme om 5 vertikalt spejlede ordpilarer. Udover at de 7 digtbygninger tager sig sirligt pæne og symmetriske ud, så er det også en pointe, at Madsen har brugt sine visuelle parametre som en slags oversættelse af det stramme regelsæt, passerdogmet, teksterne er udsprunget af. Madsens tekster er byggede af en fløjtende ordtømrer snarere end skrevne af en spekulativ kvistpoet.

Aidt tager i sin afdeling noget mere løsagtigt på den stillede opgave og ser sig endog i sin gode ret til at omgå reglementet. I et ”Lille drama i ti dele” skriver Aidt nemlig en sammenhængende fortælling, som altså består af cut-ups fra ti forskellige tekster fra bl.a. Dostojevskijs og Coetzees prominente hænder. Og så er det jo, man ikke helt kan undlade at mistænke Aidt for at have udvalgt teksterne og tegnet cirkler i dem ud fra en slags svigefuld efterrationalisering.

Det er tydeligvis ikke cirkelperiferiernes blinde diktat, der har fået sidste ord i Aidts tekst, og opgavens oprindelige anmodning til tilfældet er renonceret. De forskellige ordbeholdninger, hun har tegnet frem, passer (!) i hvert fald slående godt ind i den saftdryppende fortælling om en ungmøs listige herrebekendtskaber og efterfølgende deroute – slet ikke, i øvrigt, uden affinitet til hverken folkeeventyr eller den bibelske fortælling om den fortabte søn:

– Er du vendt tilbage?/ Kom dog ind?/ din fader venter dig med længsel. […] Så sendte fader sin bedste cognac rundt – Se, se, min pige!/ Blev byen dig for stor?/ I stalden står din hest og stamper,/ her er i sandhed dit rige!

Snyd eller ej så står Aidts sirlige fortælling i spændstig kontrast til Madsens arkitektoniske kreationer. Denne forskel, samt den dialog læseren uvægerligt vil starte henover den, er interessant og er berettigelse nok for den lille bog.

Det slås med TAG OG KYS DET HELE FRA OS atter engang fast, at stækkende regler for kunstnerisk udfoldelse ikke blot er en hæmmende begrænsning men tillige en igangsættende anvisning. Formgivning er og bliver ensbetydende med udgrænsning, og det er blot dén simple sandhed, Forlaget Nord har taget på ordet. Keep them coming.

Skrevet af Søren Langager Høgh

Født 1977 Cand.mag, dansk og litteraturvidenskab, Københavns Universtitet Ph.d.-stipendiat med titlen ""Litteraturens ting"", Københavns Universitet.

Skriv til Søren

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *