Fototekniske badutspring i baghaven – Tal R BRUNEMARK
En billedkunstner tager sit kamera med ud i haven. Piller ved stort set alle de ikke-idiotsikrede knapper, der findes på sådan et apparat, og knipser løs i mikromiljøets krat og krinkelkroge. Resultat: en begavet og befriende fornyelse af det ordinære havefotografi.
Vi kender alle det håbløst uoriginale havefotografi som visuel genre: Kameralinsen stiller skarpt (eller i den glade amatørs ånd: knap så skarpt) ind på Lillemor, der skuffer ukrudt i urtehaven, årets først udsprungne ’Flora Danica’-rose eller ungernes stolte, skulpturelle udfoldelser i form af en småsnavset snemand. Alt i alt en blændende banal kunstøvelse, som det er enhver foto-entusiastisk haveejer forundt at forsøge sig ud i.
Det er denne velkendte motivrække fra baghavens privatsfære, som billedkunstneren Tal R har revolutioneret med sin udgivelse af fotobogen BRUNEMARK. Jovist, Valby-haven vises jf. gængs ikonografi stadig frem med kone og klematis. Men i forhold til menigmand Madsens motiver-vi-har-set-en-million-milliard-gange-før indeholder Tals billedserie et element af fototeknisk galskab, der omformulerer de botaniske banaliteter til billedskøn fotokunst.
Her tillader fotografierne sig både at være uskarpe, farvemanipulerede, over-, under- og dobbelteksponerede. Små fremmedlegemer har sneget sig ind foran objektivet og lægger sig, sammen med dekorative lysreflekser og ditto falske lysindfald, som et ekstra lag kunst over havestudiernes billedflade. ALT det, der på det typiske fotografi opfattes som tekniske fejl, bliver i kunstnerens hænder til viltre virkemidler og velovervejede vildskud.
Til Tal-rækken af fototekniske badutspring hører også hans akrobatiske opsætning af motiverne i mini-collager. De meget synlige overlapslinier frembringer flere steder et synsbedrag, der gør, at man forgæves kradser på papirets overflade for at finde den flap, der ligesom i den interaktive børnebog afslører en ny dimension af billedet. Hvad mon den gravide mave gemmer på? Hvor er resten af de to halverede børn på gyngerne? ”Hæ hæ”, gnægger fotokunstneren drilsk fra vildnis-kulissen, ”det må du minsandten selv tænke dig til”.
Også indstillingen af fotografiernes motivfokus er flyttet fra ’færdigfabrikat’ til ’finurlig’. Linsen har været på opdagelsesrejse i Valby-junglen og viser os, at selv en ueksotisk villahave i Danevang har sine skjulte skatte: en lille glemt gul spand i bladbunden, en halvsmeltet snemand i vintermørket, fine sten med hul i, der dingler i snor fra grene. Tja, hvorfor ikke? Det er mindst lige så fotogent materiale som statuetter og springvand fra Harald Nyborg.
Den efterhånden verdenskendte kunstner Tal R har utallige TALenteR. Med denne superlækre Artist’s Book fremviser han endnu ét: evnen til at bryde sådan cirka samtlige regler for havefotografiets ædle kunst og at gøre det med kongeligt kreative krumspring. Så køb bogen og vis den til din nabo – du ved, ham den fantasiløse med fontænen i forhaven.