Frit valg på alle hylder – Peter Seeberg SAMLEDE NOVELLER


Samlingen af Peters Seebergs noveller er et mekka for enhver dansklærer, som her kan finde 175 tekster, der på den ene side råber på fortolkning og på den anden side sagtens kan læses af ren lyst.

Citat

Når I skærer mig op, kære kollegaer, skrev han i ledsagebrevet til den gaveerklæring, han havde udfærdiget til brug for det medicinske fakultet og kommunehospitalet i Århus, så yd mig den posthume tjeneste at se efter nogle ting, som jeg har gjort mig nogle tanker om, mens jeg var i live:
Se, om der over mit hjerte er en mørkhed efter en svejseflamme, sådan har jeg ofte følt det var. Det er skammen, der har brændt sig ind i hjertet, ikke over store forbrydelser, men over alle de små forseelser, som er det mest ydmygende af alt.

878 sider tager det at læse sig igennem Peter Seebergs SAMLEDE NOVELLER, som for første gang er blevet optrykt i én udgave. Novellesamlingen omfatter i alt 175 kortfortællinger, som fordeler sig på de syv novellesamlinger, Peter Seeberg fik udgivet i perioden 1962-2001. Nu foreligger altså den endelige samling, som bedst kan beskrives som et musthave for enhver dansklærer.

Novellerne, som sjældent er længere end et par sider, er et rent loppemarked af muligheder. Litteraturhistorisk er det især interessant at læse sig igennem den første novellesamling EFTERSØGNINGEN OG ANDRE NOVELLER fra 1962, hvor blandt andet novellen Braget med sin koldkrigsstemning pirker til danskernes angst for den store verden uden for trappeopgangen, derude hvor luften dirrer af atomkrigsvarsler og sprængte værdier.

Novellesamlingen er dog langt mere end en sigthseeingtour i dansk livsmønster a la 1960. Teksternes indhold grener sig ofte rundt i overvejelser om liv og død, godhed og ondskab, etik og moral, og trods det tunge tilsnit serverer Seeberg sine oplæg til refleksion i en let og tilgængelig menu. F.eks. i novellen Yndlingsglasset fra 1976, hvor en konge har mistet sit yndlingsglas, som ellers var kilden til erkendelse.

– Livet er også andet end et glas, sagde fætteren til kongen, der er mange andre glæder. Ja, sagde kongen, jeg vil prøve at glæde mig, da det ikke kan være andet. Sorg er skam, sagde min gamle lærer til mig. Men hvis I ser mig sidde ved vinduet og kigge ud, så ved I, hvad det gælder. Jeg har tårer i øjnene, mine hænder er hvileløse. Jeg har jo mistet det umistelige og det som jeg aldrig forstod. Sådan er evigheden, det mærker jeg.

Et træk, som går igennem de tidlige noveller, er brugen af absurditeten i kombination med realismen. F.eks. i novellen Patienten, som gradvist får udskiftet sine legemsdele og indvolde med kunstige og ender som en omvandrende protese uden indflydelse på sin egen skæbne og overladt til fremmede instansers tilfældige beslutninger. En næsten mareridtsagtig situation, som i sin febervanvid samtidig fremstår uhyggelig realistisk.

Her minder Seeberg om sin kollega Villy Sørensen, som også driver det absurde ud i Kafkaske landskaber, hvor det rastløse men passive individ står magtesløs over for sin egen absurde skæbne. Det fører hos Villy Sørensen og Kafka ofte til dramatiske dødsfald og voldsomme opgør, hvor Seeberg derimod lader individet vende fremmedgørelsen indad og i stille resignation acceptere omverdenens irrationalitet.

Selvom samlingens titel sætter streg under genren, stikker Seeberg ofte af, når det gælder novellernes form. Enkelte tekster er rene notater eller udsnit formet efter kirkebøger, og ofte skriver Seeberg sin fiktion efter fastlagte skabeloner, som f.eks. i novellerne Testamente og Nekrolog fra 1974 og Argumenter for Benådning fra 1976. I Øjeblikke fra 1974 åbner Seeberg op for lyrikken, idet han kort forlader novellegenren og i stedet giver sig hen til en række poetiske øjebliksbilleder skrevet i en tone, som kun sjældent kommer frem i hans mere prosaorienterede tekster, ‘Det øjeblik, da alt flimrer som blå gas og menneskene bliver mørkere end de plejer og krølles sammen som brændt papir. Det kommer ikke igen.’

SAMLEDE NOVELLER rummer det hele. Lys og mørke. Vanvid og realisme. Drøm og mareridt. Der er frit valg på alle hylder.

Skrevet af Kristine Snedker

Cand.mag. i dansk og tysk. BA i litteraturvidenskab og retorik.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *