Gammel hash og groteske klæder – Jakob Ejersbo NEDRULLEDE PERSIENNER OG ANDRE BEGYNDELSER.
NEDRULLEDE PERSIENNER OG ANDRE BEGYNDELSER er et gensyn med Ejersbos hashrygende karakterer. Heldigvis med nogle groteske afvigelser, der gør udgivelsen lidt mere interessant.
Citat
Men så tænker jeg – hvad fanden! Jeg har kontrakt på et år, så de beholder mig sikkert til at trave med hunden og kneppe chefens overdimensionerede datter. En fuldførelse af begge funktioner ville fremme firmaets afkast ganske betragteligt. På den anden side kan det være, de giver mig et af de der gyldne håndtryk, der er så populære for tiden, og så kan jeg gå i et år og lave lige, hvad der passer mig.
Novellerne i NEDRULLEDE PERSIENNER OG ANDRE BEGYNDELSER er en samling tekster skrevet af Jakob Ejersbo og udgivet i 1995 – omkring otte år inden han slog igennem på den danske litteraturscene og 13 år inden hans tidlige død. Selvom det er den 7. Ejersbo-udgivelse, udgør teksterne altså begyndelsen af hans forfatterskab.
Samlingens syv tekster – hvoraf to ikke tidligere har været udgivet – har med få undtagelser unge mænd i hovedrollen, hvis tilværelse er mere hård og brutal end gennemsnittet og som, når læseren møder dem, befinder sig i grænselandet mellem ung og voksen.
Såvel miljø som karaktertyper genkender man fra Ejersbos gennembrudsroman NORDKRAFT fra 2002, mens novellernes tematik vækker minder om den, som han optegner i de tre bøger om Tanzania – EKSIL, REVOLUTION og LIBERTY (også kaldet Afrikatrilogien). Med andre ord er det meget ’Ejersbosk’, og der er ikke mange overraskelser. Ejersbo er bestemt ikke dårlig til at fremskrive det menneskelige i sine karakterers ulykkelige og destruktive liv, men det bliver alligevel lidt repetitivt, når man nu igen præsenteres for et stofområde, man allerede har mødt seks gange før.
Heldigvis er de to ikke tidligere udgivne noveller,’Rør’ og ‘Arbejder Adler’, en forfriskende undtagelse, der begge fangede min opmærksomhed. ‘Rør’ handler om en midaldrende kvinde, der har en affære med sin unge nabodreng, og som alene i kraft af persongalleriet fungerer som en tiltrængt afvigelse fra de vante unge, identitetssøgende, hashrygende (mandlige) eksistenser.
Åbningsnovellen ’Arbejder Adler’ er imidlertid mest interessant. Her bliver den arbejdsløse Konrad Buddha Mann, kort efter at han har drukket sin morgenkaffe og røget sin ditto joint klokken fire om eftermiddagen, ringet op af en headhunter. På vegne af ESP Marketing tilbydes den unge Mann jobbet som chef for reklamebureauets innovative afdeling. Og det med en grundløn på 1.500.000. Et tilbud der, selvom det beror på en misforståelse, er for godt til at være sandt. Og hurtigt viser det sig, at Mann, med sin arrogante ligegyldighed og lettere groteske tilgang til arbejdet, er endnu bedre til stillingen end bureauet turde håbe på. Uden at nærme sig den fantastiske novelle som genre, er ’Arbejder Adler’ så tilpas absurd, at den på opkvikkende vis adskiller sig fra Ejersbos ellers meget (social)realistiske univers. Og tilmed gemmer der sig lidt samfundskritik i novellen her, noget der ikke gør den mindre interessant.
På bogens bagside står der, at NEDRULLEDE PERSINNER er ’en ung mands første forsøg, på én gang målbevidste og indimellem famlende forsøg på at finde frem til sin egenart som forfatter’. Hvis det famlende har været med til at skabe ’Arbejder Adler’ og ’Rør’, er det ikke så skidt endda. Der er grænser for, hvor meget mere eller mindre enslydende hashfyldt, destruktionslitteratur, man kan holde ud at læse fra en forfatters hånd, så det er kun kærkomment, når Ejersbo usikkert, klodset og forsigtigt bevæger sig ud på mere gyngende litterær grund.