Gensyn med en godt brugt barndom – Lars Saabye Christensen SAABYES CIRKUS


For at markere sit 30-års jubilæum som forfatter udgav norske Lars Saabye Christensen sidste år den biografisk anlagte statusroman SAABYES CIRKUS, som netop er kommet på dansk.

Citat

Den nat, efter at mor og far havde lagt sig og Gundersen, Fløjteren og Tom Curling ikke kunne holde fred, og jeg ikke kunne holde ud, listede jeg mig ned ad trappen og fulgte månens hvide stribe op til Bygdøy allé hvor de store træer stod på hver sin side, som magre mareridt skåret ud i kul. Jeg løb og løb. Hjertet var et strygejern der brændte hul gennem marv og ben. Mine hænder var våde og løb som regn fra armene. Så standsede jeg ved Bruns Musikk & Noter. Der var noget galt. Jeg gik nærmere. Fender Stratocasteren var der ikke længere. Den elektriske guitar var erstattet af en ødelagt buket, en buket knuste nelliker.

Kendere af Lars Saabye Christensens tidligere romaner vil hurtigt føle sig hjemme og i trygt selskab i SAABYES CIRKUS, der som titlen indikerer spiller tydeligt på en opvækst og en forfattergerning, der ligner forfatterens egen. En unavngiven fortæller er i bogens begyndelse på vej på scenen på en litteraturmesse i Paris. Da han sætter sig for at tale om den norske roman, mister stolen balancen og er på vej ud over scenekanten. I faldet når forfatteren at tænke en hel roman, nemlig SAABYES CIRKUS.

Romanen er opbygget omkring et langt flashback til fortællerens barndom og særligt en vinters tid i den spæde ungdom, hvor fortælleren en aften står foran vinduet til en musikbutik og beundrer en særligt skøn Fender Stratocaster, der soler sig til en pris af 2.250 kr. Fortællerens likvider beløber sig til 43 kr., så han henvender sig snarrådigt til den lokale blomsterhandler og bliver ansat som blomsterbud hos Finsens Flora.

De efterfølgende små 200 sider udmærker sig som klassisk Saabye, som vi kender det fra utallige romaner: Historier fra den 13-åriges synsvinkel fortalt i et troværdigt og sprudlende sprog garneret med den voksnes erfaring og kommentarer. Vi hører om genvordigheder, glæder og skæbnesvangre møder som blomsterbud. Om pludselig at kunne sige -r-. Om at blive mobbet i skolen og tyranniseret med digte af Sigbjørn Obstfelder. Om at se ting i blomsterbutikkens baglokale, som kan få denne anmelder til at krumme tæer bare ved tanken. Alt sammen i et detaljeret Oslo, der efterhånden burde opkalde det meste af bydelen Frogner efter Saabye Christensen, som gavmildt har ladet de fleste af sine fortællinger foregå i gaderne omkring Bygdøy Alle.

Romankaraktererne er af sædvanlig humoristisk tegning og portrætterer med kærlig bidskhed Fløjteren, Tom Curling og Finsen Selv som de store originaler, der befolker fortællerens lille univers. Grundstemningen og emnevalget er det samme som i andre af Saabye Christensens opvækstromaner som BEATLES og HERMAN.

For så vidt er der ikke noget nyt under solen. Det metafiktive perspektiv spiller som vanligt ind uden at tage overhånd, der henvises til datidens populærkultur, og bogen kan på sin vis anvendes som kulturmindestudie med sin nøjagtige skildring af hverdagen, som den formodentlig har været for de fleste på Frogner i efteråret 1965.

Der er kommet mange uforglemmelige bøger ud af Lars Saabyes Christensens 30-årige forfatterskab. SAABYES CIRKUS er måske en statusroman over det hidtidige forfatterskab, men for min del behøver den ikke være begyndelsen til noget nyt. Jeg elsker Saabye Christensens romaner, præcis som de er. Thi de er ganske enkelt vidunderligt velskrevne, insisterende underholdende og meget svære ikke at holde af.

Skrevet af Anne Vindum

Anne er cand.mag. i dansk og har et svagt punkt for nordisk litteratur. Redaktør på iBureauet under Dagbladet Information.

Skriv til Anne

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *