Han er midt i en sætning, på vej væk fra Vejle – Thøger Jensen LUDWIG
Der ligger en schäfer under et flygel. Schäferen hedder Ludwig og holder måske af J. S. Bachs 15 inventioner. Eller også venter den på det rette øjeblik til at angribe. Men pianisten Niels Winckler er klar med et håndkantsslag.
I Thøger Jensens lille charmeoffensiv af et romanprojekt, LUDWIG, flytter den knap 40-årige Niels Winckler til Århus, hvor han i sin etageejendom fungerer som vicevært. På første etage bor vinterbaderen Katja, på anden bor islandske Ásta og tættest på himlen bor pianisten Åke Hällevik. Åke underviser Niels i Bachs 15 inventioner, som Niels – på trods at et rytmisk brist – har sat sig for at lære inden sin 40 års fødselsdag. Åke er samtidig ejer af den småneurotiske schäfer, Ludwig og, skal det vise sig, indehaver af en ekskone, som senere skal blive Niels’ kæreste. Hun hedder Hanne Lauritzen og er Niels’ læge. Niels bliver hendes havemand og så er roman(c)en kørt i stilling.
LUDWIG er en minimal roman, der understreger Thøger Jensens ferme talent for at generere maksimal betydning ud af stort set ingenting. På trods af den temmelig knappe information, der gives, er romanen fint sammensat og nuanceret, så man får et indblik i Niels Wincklers lille liv. Thøger Jensen indfanger med umiskendelig humor karakterernes særheder og kendetegn og på tilbagelænet vis lader romanen karaktererne udlevere sig selv. Når Hanne Lauritzen har kaldt sin bil en ‘Alfa Romero’, ja, så hedder den en Alfa Romero i resten af den klejne roman. Og da Niels under en hyggelig middag med Hanne Lauritzen bliver anklaget for at elske for lidt, lyder det:
‘Han kender den her slags situationer. Ét forkert ord nu, og helvedet bryder løs. Måske har hun ret, måske ikke, egentlig er det også ligegyldigt, det er ikke det der tæller, han er glad for hende og vil hade at miste hende. – Herlig kylling, siger han da hun kommer tilbage med lysene, det var en god ide med citronen.’
Det er en befriende underspillethed, der kendetegner romanen. De små hints, der er lagt ud til at forstå karakterernes psykologiske udvikling, er så subtile og elegante, at de næsten forsvinder på de ellers luftige sider.
Thøger Jensen skærer ikke noget ud i pap, men lader denne lille roman tale (for sig) selv om spirende kærlighed, haveudkrudt, danske småøer, islandsk eliksir og stakitter så pæne, at de kommer på forsiden af Århus Stiftstidende.
Og Ludwig? Den døde af et håndkantsslag midt i Invention nummer 7. Men som skilsmissehund var den heller ikke tjent med den forvirring omkring lige og ulige uger, som hverken Åke eller Hanne Lauritzen kunne hitte rede i. Så nu kan Niels og Hanne i fred og ro hitte en rede sammen.