Historiens tvivlsomme bohemerødder – Jan Guillou DANDY
Anden bog i Jan Guillous historiske serie, der startede med BROBYGGERNE, er fyldt med forbudt kærlighed, krig og kunst. Til trods for de dramatiske rammer når fortællingen aldrig større højder, og karaktererne bliver aldrig andet end navne i en bog.
Citat
Pressen og myndighederne fik hurtigt vendt fiaskoen – for en fiasko var det jo – til en triumf for engelsk heltemod. Ingen mennesker på kloden forstod at drukne så elegant i nul graders vand som engelske gentlemen.
Starten på det store århundrede, oplysningens ild brænder vildt, og industriens damptog buldrer frem overalt, hvor kolonimagterne er etablerede. Midt i dette virvar af historiske begivenheder følger DANDY Sverre Lauritzen, en af de tre brødre man mødte i BROBYGGERNE, der nu er uddannet maskiningeniører fra Dresden, og som burde arbejde på en togbane i Norge.
Sverre må dog bryde sit ord til sine sponsorer og sine elskede brødre, da han forelsker sig i Albie, en engelsk lord: en forbudt og ulovlig kærlighed. Sverre vælger at følge sit hjerte til England, hvor han mænger sig med de unge og smarte fritænkere og kunstelskere, bohemestilens frisind er gennemtrængende, og man tilbeder de nykomne traditionsbrydere Picasso, van Gogh, Monet og Cézanne.
Historiens penselstrøg er store: Oscar Wildes skandaløse seksualitet har rystet England, i Frankrig har kulturen og kunsten nået nye højder, ingen skaber industriel fremgang som tyskerne, og i Afrika er civilisationen ved at omvende (og ombringe) millioner af barbarer. Til trods for denne opsætning af historiske højdepunkter virker sammenblandingen i DANDY urealistisk og overfladisk.
Sverre og Albie lever det gode liv med uendelige midler takket være Albies titel med tilhørende formue, og tilsammen er de at takke for impressionismen og kubismens fremkomst, de mekaniske revolutioner inden for maskindrevet landbrug, og samtidig er Sverre den dygtigste maler i hele Storbrittanien. Deres forbudte kærlighed kan vokse under fordelagtige forhold, og da tragedien endelig rammer i form af første verdenskrig, er den forventet og antiklimatisk.
Som i tidligere romaner af Guillou bliver hovedpersonen portrætteret alt for hellig, han skal berøre alle de vigtigste hændelser og spille en vigtig rolle for hele historien, som vi kender den. Alt dette skaber en urealistisk fortælling; Guillou vil fange alt væsentligt ved tiden, men misser derved chancen for at fordybe sig og virkelig fange noget essentielt i sin fortælling.
Hovedrollen Sverre, hans elsker Albie og deres familie og venner (heriblandt Virginia Woolf og Bertrand Russel, selvfølgelig) fremstår overfladisk som handlende i denne flyvske fortælling, og man føler aldrig, at man lærer personerne at kende, idet alle deres handlinger partout skal være så historisk afgørende, at de bliver modstridende og ligegyldige.
Jan Guillou skriver ellers utrolig godt, til tider ligefrem humoristisk, og hans research er omfattende. Alle kan læse Guillous bog og nyde den for dens underholdningsværdi og forfatterens flydende sprog, men bogens reflektioner over tiden og de tilhørende problematikker bliver aldrig rigtig spændende, og DANDYs ellers så ambitiøse baggrund ender som overfladisk ferielæsning. Vi kan nu vente spændt på tredje installation i serien, hvor Europas økonomiske op- og nedture og nazismens uundgåelige fremgang måske giver grobund for en mere dybdegående bearbejdning.