Hygge og hungersnød – Kirsten Hamann EN DRÅBE I HAVET


Kirsten Hamanns nye roman er en meget lang udpindning af den uretfærdige fordeling af ressourcerne på planet jorden. Romanens velmenende intention om engagement ender i en fersk blanding af halvhjertet sci-fi, geopolitisk opgivenhed og sød, men kras parlivsrealisme.

Citat

Mette Mæt har fyldt sine arme og mund med mad og kys. Og Martin kan holde om hele hendes krop på samme tid, hun forsvinder næsten inde i ham, og han trænger også ind i alle hendes åbninger. Han mætter hendes kusse og røv og mund med sine fingre, sin store pik, sin sperm. Hun er fyldt ud. Hun er langt mere mæt, end det er nødvendigt for at overleve. Hun mangler ingenting. Om natten, når hun er oppe for at tisse, er der små røde lys i mørket fra alle hendes elektriske maskiner, der står på standby … tv, cd-afspiller, computer, komfur, trådløs telefon, lysdæmpere, dvd, vhs.

For et par år siden lavede kunstneren HUSK MIT NAVN en plakat med ordlyden: ’De sultne børn i Afrika tænker også på dig’. Man skal være blind københavner for ikke at have set den, og ret beset kan alle seende københavner derfor godt spare sig adspredelsen med at læse Kirsten Hamanns femte roman EN DRÅBE I HAVET. Hvad HUSK MIT NAVN fik sagt helt præcist på ni ord bruger Hamann nemlig over 300 romansider på at dæmre, dvæle og dulme over, under, i og omkring.

Man kan ikke tage fra Hamann, at hun forstår at skrive på en fersk og glasklar måde, der er fyldt med besk humor og uundgåeligt suger læseren til sig i sin identifikationsnødende og kynisk udleverende (forkælet forfatter-)realisme. Man er således i godt selskab som læser, og det virker som om Hamann kunne holde dampen oppe i det uendelige. Det er lige præcist problemet med EN DRÅBE I HAVET, nemlig at adresseringen af den vestlige verdens overflod vs. ulandenes nød, mangler et brændpunkt.

Det er klart, at Hamann er oprigtig optaget af at råbe sig selv og sin læser op for i det mindste at gøre det klart, at mennesker lemlæstes og dør af sult, mens vi kærer os mest om næste shoppingsession. Det er også klart, at Hamann ikke bryder sig om sin hovedperson Mettes resignation og naivitet overfor geopolitiske megaproblemer. Men det er helt uklart, hvad Hamann vil med sin (helt bogstavelige) svingdør mellem hygge og hungersnød, mellem liderlig sex og macheteoverfald på børn, mellem My little Pony og folkemord i Rwanda? Det virker ærlig talt som om forfatteren har beregnet, at der må lidt af det første til for at få lidt af det sidste til at nå frem til læseren. Der skal sukker i den bitre kaffe, hvis nogen skal drikke den.

Jeg savner en større legitimation for Hamanns tekst end glatning af læserens (i Femina-segmentet) hår for derved at kunne kaste små portioner gru og rædsel efter hende, uden hun, læseren, bider alt for meget mærke i det. Fortællestemmen (og i glidende fortællerskift: Mettes bekendte) siger det selv et sted, hvor Mette er kommet til at fortælle om sit okkulte forehavende med romanreseach via en hoteldør i København, der fører direkte til Etiopien eller Indien:

– Hun kom til at nævne det for en gammel bekendt […], og hun kunne lige så godt have sagt, at hun skrev på en bog om krystalhealing, hans blik var fyldt af vantro, iblandet medlidenhed. Og så midt i et ellers strålende forfatterskab, som har høstet priser og anerkendelse. Det er jo skønlitterært selvmord.

Læsningen af EN DRÅBE I HAVET minder om Mette fra Hamanns forrige og langt bedre roman FRA SMØRHULLET. Hendes sidste overkommelige og meningsfulde beskæftigelse, slikspisning, giver et dækkende signalement af indtaget af EN DRÅBE I HAVET, der er en vedvarende og sød stimulans af tomme kalorier.

Og jo, omsalget på EN DRÅBE I HAVET virker demonstrativt ubehjælpsomt. Et kviksølvskadet lossepladsbarn fra Indien ville kunne gøre det bedre – til en timeløn på 75 øre.

Skrevet af Søren Langager Høgh

Født 1977 Cand.mag, dansk og litteraturvidenskab, Københavns Universtitet Ph.d.-stipendiat med titlen ""Litteraturens ting"", Københavns Universitet.

Skriv til Søren

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *