I forsoningens tegn – Li Kunwu & P. Ôtié ET KINESISK LIV 2. PARTIETS TID: 1976-1980


Anden del af tegneserie-trilogien om det moderne Kinas historie tager fat på det spirende økonomiske forår efter Formand Maos død. Samarbejdet mellem den franske diplomat Ôtié og den tidligere propagandategner Kunwu fungerer stadig upåklageligt, og bind 2 er mindst lige så godt som det første.

Citat

Sådan sluttede 10 års vanvid.

Fra den ene dag til den anden. I begejstring over tilfangetagelsen af de fire krabber [Firebanden] og deres klike.

Disse fire skyldige havde helt uforvarende reddet vores nation, og uanset hvad vi hver især havde bedrevet under Kulturrevolutionen, kunne alle vi andre fejre afslutningen på tragedien med værdighed og uden forbehold.

Den ekstatiske lykke som vi alle sammen var opfyldt af, mindede om følelsen hos et folk, der er gået sejrrigt ud af en lang krig. Den varede ved i flere måneder og slettede effektivt – i hvert fald indtil i dag – alle de minder, som det var bedst at glemme helt.

Der var blevet slået en streg over den forstyrrende fortid, og vi skulle nu selv opfinde en mere glorværdig fremtid.

’Formand Mao, vi skal leve uden dig, men hvordan skal vi gøre det?’ Sådan klynker en trøstesløs kinesisk soldat mod himlen i slutningen af første bind af P. Ôtié og Li Kunwus selvbiografiske trilogi om Kinas historie under og efter Mao. Hæren i den sydlige provins Yunnan, hvor den unge Li er udstationeret, har netop fået overleveret nyheden om Den Store Rorgængers bortgang, og rekrutternes verden synker i grus.

ET KINESISK LIV 2 tager tråden op og forsøger at svare på spørgsmålet om, hvordan kineserne skal leve uden Formanden. Til at starte med er det et meget åbent spørgsmål, som også partiets ledelse har deres hyr med at svare på, men inden længe er nye syndebukke udpeget. Firebanden, som består af Maos hustru Jiang Qing og tre andre, arresteres og beskyldes for kulturrevolutionens altomfattende overgreb. Dermed er vejen banet for det kommunistiske partis dominans og den pragmatiske Deng Xiaopings tronstigning.

Vi følger stadig hovedpersonen Li, hvis altoverskyggende mål nu er at blive optaget i partiet. Det er imidlertid ikke verdens nemmeste opgave, når ens bedsteforældre var jordbesiddere og som sådan klassefjender. Men den unge Li er udstyret med et gåpåmod af en anden verden, og hans sikre streg gør, at hans propagandategninger langsomt vinder i anseelse opad i systemet.

Noget af det, som gør ET KINESISK LIV til et projekt, der også er kunstnerisk interessant, er netop, at det er en tegneserie, som beskæftiger sig med propagandakunst. Der er altså et interessant og spændingsfyldt samspil mellem fortællingens hovedperson Li, som producerer slagkraftige plakater for Mao og senere partiet, og på den anden side tegneren Li, der arbejder med et særegent æstetisk udtryk som ramme for sin egen og Kinas historie. Kunwu er en kompositionens mester. Hans billeder er voldsomt – nærmest eruptivt – ekspressive, men er samtidig stramt komponeret og i stand til at inkorporere alverdens mærkelige vinkler og skævvridninger. Det er ganske enkelt stor tegneseriekunst.

Også historien fungerer godt, og det er interessant at bevæge sig længere op i tid og væk fra Maos favntag. Den gryende modernisering af Kina i kølvandet på Deng Xiaopings økonomiske pragmatisme virker brølende, når den ses som kontrast til Kulturrevolutionen og hungersnøden under Det Store Spring Fremad. Pludselig indtager danserestauranter, ghettoblastere og sågar turister kinesernes hverdag, og almindelige familier får mulighed for at få et indendørs toilet og lytte til popmusik.

Den helt store udfordring for Kunwu og Ôtié venter dog i tredje og sidste del, hvor det økonomiske boom tages under behandling. Kunwu er stadig medlem af den kommunistiske parti, og det bliver derfor spændende at se, hvor balanceret historien tager sig ud, når den økonomiske velstand skal vejes op imod de stadige overgreb mod den personlige frihed, studenternedskydningen på Tiananmen-pladsen osv. Det må tiden vise. Indtil da er der al mulig grund til at fordrive ventetiden med den gode historie og de fantastiske tegninger i ET KINESISK LIV 2.

Skrevet af Troels Hughes Hansen

Cand.mag. i fransk, ph.d.-stipendiat ved Københavns Universitet. Litterær omnivor, men med en særlig forkærlighed for Célines maskingeværsprosa, Dostojevskijs hysteriske delirium, Bernhards udfald og Bukowskis fuldemandssnak. Kort sagt alt, som rabler.Redaktør på LitteraturNu.

Skriv til Troels

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *