Indien Business Light – Thomas Sehested INDIEN – VERDENS NÆSTE STORMAGT


Både forretningsvilkår og den eksotiske kultur får plads i Sehesteds præsentation af det moderne Indien, og det giver et uklart fokus. Men bogen er alligevel brugbar som en let introduktion til Indien i forretningsøjemed.

Citat

Uanset hvad man siger om Indien, vil det sandsynligvis være rigtigt, og det modsatte vil nok også være sandt.

I en tid, hvor verden går fra at have en klar uni-polar struktur over mod en multi-polaritet, er det på tide at sætte de nye poler på dagsordenen. Lande som Kina, Indien og Brasilien stormer frem, og hver dag kan man i avisernes business-sektioner læse om den økonomiske vækst og det uhyre potentiale i de nye poler. Også indenfor sikkerhedsspørgsmål og geopolitik er landene uomgængelige, og de kommer utvivlsomt til at sætte kursen i fremtiden.

Desværre kan danskernes viden om de nye spillere på verdensscenen ligge på et lille sted. Vi orienterer os traditionelt mod Europa og USA og har svært ved at kapere, at områder med en så fremmed kultur haler ind på ”os”. Ikke desto mindre er der god grund til at komme i gang med studierne, hvis vi ikke skal blive efterladt i slipvinden.

Et sted at begynde kunne være INDIEN – VERDENS NÆSTE STORMAGT. Bogen er skrevet af Thomas Sehested, som er mangeårig indiensfarer i både forretningsøjemed og som turist. Han har skrevet en bog, som efter hans eget udsagn handler mere om marketingstrategi end om meditation, mere om store danske virksomheders succes og fiasko i Indien end buddhisme, og ikke mindst om hvordan vi skal forstå og tackle de udfordringer og muligheder, som Indien stiller os overfor.

Nogle steder lever Sehested på til sin egen ambition om at skrive en bog med fokus på forretning og erhverv. F.eks. i afsnittet om, hvordan Novo Nordisk klarer sig i det indiske marked. Her er der relevante detaljer, som viser noget om vilkårene for at klare sig på det hårde indiske marked, hvor NOVOs sælgere f.eks. kører rundt på scootere og forsøger at overtale lokale læger til at prøve Novos insulinprodukter, og hvor mangel på kvalificeret arbejdskraft og korruption er nogle af problemerne. Her er beskrivelser og konkrete råd, som giver et præcist billede af, hvordan det er at drive forretning i Indien.

Men i mange afsnit er fokus ikke klart nok, og bogen kommer derfor til at fremstå som en hybrid mellem TUREN GÅR TIL INDIEN og Udenrigsministeriets eksport rådgivning. Det er spændende at læse en levende beskrivelse af indisk madkultur, og hvordan alle får varm mad til frokost i små dåser med unikke farvekoder, da udbringerne som regel er analfabeter. Men et fokus på enten det kulturelle eller det forretningsmæssige havde været mere givtigt.

Alt i alt kan INDIEN – VERDENS NÆSTE STORMAGT være et udmærket sted at begynde, hvis man er interesseret i, hvordan man driver forretning i Indie, og også gerne vil have lidt kolorit med i samme ombæring. Men det må anbefales at gå til noget mere indholdsmættet, før man kaster sig ud i et forretningseventyr i den kommende stormagt.

Skrevet af Rebekka Byberg

Rebekka Byberg er en knivskarp historiker med speciale i moderne europæisk historie og politik. Men historie og politik er jo ikke alt, så man kan også finde hende hjemme i lænestolen med en skønlitterær bog (fra Lykke-Per til Harry Potter), i biografen (fra Coen-brødrene til Bollywoodbaskere), til en koncert (rock"n"roll) eller på en badmintonbane (fra spektakulær offensiv til systematisk defensiv).

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *