Kan FYRRE MILLIONER læsere tage fejl? – E L James FANGET
Alle nuancer af blussende kinder og glødende numsebalder kommer i spil, når første bind af den erotiske bestseller FIFTY SHADES præsenterer sin oplæring i lyst og afstraffelse.
Citat
Hold da op, han er mit helt personlige legetøj, og pludselig er det jul.
”Nå, hvad vil du gøre nu?” hvisker han, og nu er det ikke for sjov mere. Jeg rækker frem og tager fat om ham, betragter hans ansigtsudtryk, mens jeg gør det. Hans mund former sig som et O, da han tager en skarp indånding. Hans hud er så glat og fløjlsblød … og hård … sikke en herlig kombination. Jeg bøjer mig ned, mit hår falder ned omkring mig, og han er i min mund. Jeg sutter, hårdt. Han lukker øjnene og spjætter i hofterne under mig.
Ung, uskyldig studine møder stenrig forretningsmand. Han har hemmeligheder, hun har sværmeriske forestillinger. Det er svært at gøre sig nogle forhåbninger om, at der er tale om særlig velskrevet eller dybsindig litteratur, når det drejer sig om første bind FANGET af den erotiske superbestseller FIFTY SHADES. Alligevel siver en ganske effektiv pladdererotik fra siderne, som millioner af læsere allerede har lappet i sig. Hvordan gør den så det, når den selvsamme seksuelle energi også er snerpet og begrænsende – og langt fra chokerende?
Når forretningsmanden Christian Grey ikke har travlt med at være CEO, folder han sig ud som Den Dominante i vilde BDSM-lege. Hans nyeste besættelse er Anastasia Steel, der rødmende og gispende forbavses af hans opmærksomhed. Selvfølgelig tror hun, at hun kan forandre ham og få noget ’mere’ – og selvfølgelig vil han hellere kneppe hende. Og binde hende. Og klaske hende hårdt på hendes lyserøde numse. Alt sammen fortalt med et nærvær af detaljer og fuld skrue på følelsesbarometeret.
Ideen med at lade hovedpersonen være uerfaren er et elegant træk fra forfatterens side. I selskab med den sunde og velovervejede Anastasia bliver læseren nænsomt introduceret til dominanssex – ’min verden’ som Grey højstemt bliver ved med at forklare. Anastasia udtrykker alle almindelige forbehold, der placerer hende som læserens garant for grænseoverskridelsernes exces. Denne formildelsesstrategi får yderligere en tand med fremførelsen af en lang kontrakt om forholdets regler (vedlagt bilag om hårde og bløde grænser), så de to unge kan forhandle om, hvor langt hun er villig til at gå. Trist nok virker kontraktens detaljerigdom ikke som en åbning for et eksperimenterende legerum, for Anastasia bliver ved med at vælge muligheder fra.
Imens alt dette står på, oplever Anastasia et vedholdende kommentarspor køre i sine tanker. Tilsyneladende er det hendes personificerede ’underbevidsthed’, der iført halvbrille ihærdigt pendulerer mellem spydige bemærkninger, irettesættelser og forbløffede udbrud. Som om det ikke er forvirrende nok for en ung pige, må Anastasia oveni også være vært for en ’indre gudinde’, der udfører forskellige sejrsdanse for hvert erotisk kompliment, hun modtager fra Grey. Ganske listigt bliver en del af romanens konfliktstof italesat af de her kulørte stemmer – til trods for at Anastasia helst forsøger at overhøre dem. Ligner hun fx en luder, når hun forkæles med biler og Blackberry, og er det holdbart med al det hemmelighedskræmmeri? Det er en morsom ventil, der virker ganske afvæbnende, for at læseren ikke selv kommer til at tænke for meget over noget.
Ekstremt er det altså langt fra. Fraværet af alt det, der ikke bliver nævnt, er derimod mere påfaldende. Nok er ordforrådet om kroppen ret sparsomt, når det for det meste hedder ’dernede’ eller ’erektion’. Men al tilstedeværelse af kroppens abjektale ubehag bliver systematisk forbigået. Hvor er de sædfyldte kondomer, svedlugte og vilter kønsbehåring i munden, der måske ville kunne give en vis form for realistisk klangbund? På nær en enkel tampon, der hurtigt skaffes af veje, er det en renset seksuel oplevelse af velduft og sexgudsforestillinger.