Lad betændelsen blomstre! – Leonora Christina Skov CHAMPAGNEPIGEN

Provokation for provokationens skyld.

Denne anmeldelse er bragt i Bogmagasinet, august 2007

Champagnepigen er forfatter og modekommentator og lever i et lykkeligt ægteskab med den sexede tv-stjerne Isak. Eller hvad? Er deres forhold i virkeligheden en sprængfarlig filipens bevæbnet med diverse betændte materier? Hendes borgerlige navn er Linn Lauretius, og hun er hovedpersonen i Leonora Christina Skovs seneste roman. Eller er hun? Er det i virkeligheden en helt anden figur, der spiller hovedrollen og styrer fortællingen? Og kan Linn overhovedet blive ved med at kalde sig forfatter, eller har hun helt mistet evnen til at skrive? Intet er, som det ser ud til at være, for nu at citere en vis kaffeelskende agent. Men da den øretæveindbydende journalist Kate Klarlund kradser lidt i urenhederne, fordi hun vil portrættere kendisparret til et livsstilsmagasin, begynder betændelsen at flyde.

Frk. Skov har plukket elementer fra diverse genrer – psykothrilleren, krimien, kunstnerromanen, den feministiske roman – og stykket dem sammen til en sanse- og spændingsmættet fortælling om tabuer og tristesse. Ordet ’sansemættet’ er næsten for svagt, da sanseligheden dyrkes så heftigt i både sprog og handling, at den bliver selve romanens drivkraft. Faktisk trækkes den så langt ud i ekstremerne, at man kan indvende, at provokation for provokationens skyld står lidt vel højt på romanens dagsorden. Måske er det en smagssag og et spørgsmål om læserens grad af snerpethed. I hvert fald driver siderne formelig af såvel våde drømme som udlevede perversiteter. For ikke at nævne romanens usandsynligt høje frekvens af vold, mord, selvmord, druk, seksuel udnyttelse, incest og andre ubehageligheder. Champagnepigens selskab er i det mindste ikke kedeligt.

Selvom provokationen synes at være et mål i sig selv, har romanen dog alligevel et vigtigt og påtrængende budskab: Spar på den dyrekøbte dækcreme, og prik hul på bylden, for de betændte materier er hævngerrige og vender altid tifold tilbage!

Skrevet af Victoria Westzynthius

Victoria Westzynthius er cand.mag. i litteraturvidenskab og fransk fra Københavns Universitet og Sorbonne.